BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó színben van a fővárosi taxipiac

Néhány év alatt negyedével nőtt a budapesti taxisok száma – tudta meg a Világgazdaság.

A z idén mintegy 6700-an végeznek személytaxi-szolgáltatást a vonatkozó fővárosi rendeletnek megfelelően – közölte a Világgazdaság megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ugyanez a szám 2015-ben még csak 5300 körül alakult, vagyis ehhez a bázishoz képest 2019-re több mint 26 százalékos a növekedés. Ebből az a következtetés vonható le, hogy bár az utóbbi években a szabályozási szigorítások miatt sokan féltették a taxis piacot, csak a szegmens cégei koncentrálódtak, de a szolgáltatást végzők tábora egyre bővül. A BKK-nak azért van rálátása a taxitársaságok tevékenységére, mert a közlekedésszervező évente ad ki a személytaxi-szolgáltató vállalkozásoknak előzetes igazolást arról, hogy megfelelnek-e a fővárosi taxirendeletben foglaltaknak.

A BKK által kiállított előzetes igazolások mellett a Budapest Főváros Kormányhivatalától (BFKH) kikért adatokból is az látszik, hogy a fővárosi taxizás egyre vonzóbb munkakör. A hivatal 2015-től 2018-ig több mint 16 500 budapesti kiterjesztésű tevékenységi engedélyre vonatkozó kérelmet hagyott jóvá. Ebben a már meglévő jogosultságok meghosszabbítása is beleértendő: a pozitívan elbírált taxiskérelmek öt évig érvényesek. Az elutasítások előfordulása minimális, ebben a három évben nem érte el a harminc esetet. A BFKH az idén eddig 455 alkalommal állított ki jóváhagyást, ezek zömét feltehetően újonnan volán mögé ülő taxisok kérték.

A Világgazdaságnak nyilatkozó minősített taxitársaságok (ezekből tíz van) szintén arról beszéltek, hogy az elmúlt időszakban jelentős létszámbővülés figyelhető meg a piacon. Tamás Miklós, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke arról tájékoztatott, hogy a cégnél 900 egyéni vállalkozó taxizik. Szerinte munkaerőhiánnyal csak csúcsidőkben és hét végén kell számolni. Az átlagos havi keresetre vonatkozó kérdésre úgy reagált, hogy mivel sok tényezőn múlik, felelőtlenség összegszerűsíteni, a kiadások viszont egyértelműbbek. „A havi fuvarszervezési díj 80–150 ezer forint, a kötelező biztosítás évi 100–150 ezer. Erre jön még a havi casco, a könyvelési díj, a gépkocsi rendszeres javítása és évenkénti vizsgáztatása, valamint a taxióra és a pénztárgép hitelesítése” – sorolta. A City Taxihoz egy hónapban mintegy 130 ezer rendelés fut be, az összes címkiadás egy évben 1,5 millió körül alakul. Fárbás Tibor, a 6×6 Taxi Kft. taxiüzletág-vezetője arról beszélt lapunknak, hogy a személyi állományban van kellő számú utánpótlás, de a sofőrök alkalmasságával baj van. „Sajnos a jogszabályok szakmai megfelelési körülményei gyengék és hiányosak” – jegyezte meg. A 6×6-nál 730-an taxiznak, Fárbás becslése szerint a teljes havi bruttó bevételük 50 százalékát a költségek viszik el. A cégnél évente 7-12 százalékkal emelkednek a megrendelések, jelenleg 1,6 millió fuvart teljesítenek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.