Mekkora idei bevétellel számol a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.?
A tavalyi bruttó 315 milliárd forint után várhatóan 364 milliárd forintot termelünk a költségvetésnek. Várakozásunkat arra alapozzuk, hogy november végéig 16 százalékkal több pénz folyt be útdíjból és e-matrica-vásárlásból, mint az előző év azonos időszakában. Az útdíjak esetében több mint 18, a matricáknál mintegy 10 százalékos az eddigi növekedés. Abban bízunk, hogy a jövő évi útdíjbevételeink is elérik az idei szintet, annak ellenére, hogy Németországban technikai értelemben az idén recesszió volt, az útdíjbevétel pedig mintegy 80 százalékban függ az ipari termelés alakulásától. A hazai GDP azonban a csúcson van, és a belföldi szállítások ellensúlyozhatják a tranzit esetleges csökkenését.
Az utak túlzsúfoltsága nem vezethet a forgalom, egyúttal a NÚSZ bevételeinek zsugorodásához?
Nem látunk erre utaló jelet, az utak egyelőre bírják a terhelést. Tavaly körülbelül
4 százalékkal nőtt a forgalmuk, ebből 5,5 százalék jutott a tranzitra.
Hogyan oszlanak meg a NÚSZ útdíj- és e-matrica-bevételei?
A teljes útdíjbevétel csaknem fele a Magyarországot tranzitútvonalnak használó külföldi árufuvarozóktól származik, az állam lényegében velük tudja megfizettetni az útkarbantartások és -bővítések költségeit. A 3,5 tonna össztömegűnél nagyobb tehergépjárművek után befolyó e-útdíj adja a NÚSZ teljes bevételének a 75 százalékát. Számukra a NÚSZ lehetővé tette a HU-GO rendszerben történő fizetést, amelyben már több mint 400 ezer jármű és majdnem 115 ezer kül- és belföldi fuvarozó ügyfél regisztrált. A bevétel fennmaradó negyede mintegy 15 millió e-matrica eladásából származott, amelyet nyolcmillió rendszámra adtunk el. Azt tapasztaljuk, hogy a heti (tíznapos) matrica helyett – amelyet többségben már csak külföldiek vásárolnak – egyre többen vesznek havit, amelyből az idén eddig 12,6 százalékkal több kelt el, mint egy éve. Havi helyett pedig sokan vesznek évest. A kamionok után befizetett útdíj aránya egyébként már két éve is meghaladta az 50 százalékot, az e-matrica súlya ettől kissé elmarad.
Okozhat-e problémát az év végi dömpingszerű matricavásárlás?
Bár a legtöbb autós még a benzinkutaknál vesz matricát, nő a NÚSZ saját internetes értékesítésének a súlya is. Ez azért is fontos, mert a mienk az egyetlen olyan elektronikus felület, amelyen nem kell kényelmi díjat fizetni a vásárlásért. Az idén eddig egyébként összesen mintegy 500 millió forint el nem költött kényelmi díj maradt azoknak a zsebében, akik az egyéb elektronikus megoldások helyett az állami útdíjszolgáltató online felületén, az ematrica.nemzetiutdij.hu oldalon vásárolták meg az autópálya-matricájukat. Az éves matrica kényelmesebb beszerzésére 2016-ban indítottuk meg az előértékesítést. Az idén, december első hetében több mint 20 ezer 2020-ra érvényes éves matrica fogyott, közel harmadával több, mint tavaly ilyenkor. További könnyebbség, hogy a megyei és az éves matricák is használhatók a következő év január 31-én éjfélig.
Mit tesz a NÚSZ, hogy megkönnyítse az eleve sok matricát vásárló partnerei dolgát?
Már van e célra egy nagyvásárlói programunk a flottával rendelkező partnereinknek, ezt 2020 őszén kibővítjük. Ez év végéig a NÚSZ több mint 160 vállalattal köt nagyvásárlói szerződést, köztük állami tulajdonúakkal is. A Volánbusszal például most állapodtunk meg, a MÁV-val éppen egyeztetünk. A fuvarozói érdekképviselet kérésére jövőre bővítjük az utólagos banki utalásos ügyfelek körét, és terveink szerint – hatodikként – fizetéskor elfogadjuk majd az UTA üzemanyagkártyát is. Jövőre a webes felületünket újabb szolgáltatásokkal, például útvonaltervezővel és e-matrica-vásárlóval szeretnénk kiegészíteni. Hosszabb távon a telefonos ügyfélszolgálatunkon keresztül is lehetővé tennénk például a pótdíjbefizetést és az e-matrica-vásárlást.
Mennyivel tud majd többet ez
az útvonaltervező a már piacon lévőknél?
Például a regisztrálás után, a rendszám alapján már tudja, hogy milyen matricával rendelkezik a járműtulajdonos. Ezt is figyelembe véve tervet készít a megadott útvonalra, számontartja, hogy mikor jár le a matricája, javaslatot tesz, hogy hol, mikor, milyen matricát célszerű az autósnak vásárolnia.
Régiós összevetésben vonzók-e a hazai
útdíjak és e-matrica-árak?
Reálisabbnak tartom a csak Szlovákiával és Csehországgal való összehasonlítást, mint a Magyarországnál jóval nagyobb Lengyelországgal. Igaz, még így is kicsit az almát vetjük össze a körtével, de például az előbbi két országénál jóval nagyobb a magyarországi autópályák hossza. Fontos kiemelni a Pest megyei matricát, amely körülbelül hárommillió embernek teszi lehetővé ötezer forintért mintegy 300 kilométernyi pálya használatát akár tizenhárom hónapon át úgy, hogy az autósok a pályán maradhatnak a megyehatár utáni első lehajtóig. Ennyi autós majdnem a fele Szlovákia teljes népességének, az autópálya hossza pedig a szlovákiai pályák fele. A Pest megyei matrica hungarikum, nincs még egy ilyen lehetőség a régióban.
Hogyan kárpótolhatók azok a teherautó-tulajdonosok, akiknek a járművei csak lassan haladhatnak a fizetős szakaszokon az útépítések, javítások miatt?
Egy gyorsforgalmi út bizonyos szolgáltatásai, például a pihenők, a leállósáv, az eltérő szintű csomópontok, a lassabb haladás ellenére változatlanul elérhetők. Ráadásul a lassabb teherautók ugyanúgy terhelik a környezetet és az utakat, mint a gyorsabban közlekedők.
Mekkora bevételkiesést okoznak a NÚSZ-nak az útdíjfizetést vagy a matricavásárlást elmulasztók?
Tavaly sajnos megugrott a jogtalan úthasználat, ezért az idén fokoztuk az ellenőrzést. A külföldi trükközők ellen például külföldi behajtócégekkel léptünk fel, belföldön pedig öt járművel végeztünk menet közbeni ellenőrzést. E járművek számát jövőre tizenkettőre kívánjuk emelni. Az év első tizenegy hónapjában 8 százalékkal nőtt azok száma, akikre pótdíjat róttunk ki, mert nem vásároltak e-matricát. Októberig 5,8 milliárd forint pótdíjat hajtottunk be tőlük visszamenőlegesen, az év végéig pedig meg is haladjuk a múlt évi értéket. Viszont a belföldi kamionosok körében 50, a külföldieknél 15 százalékkal csökkent az útdíjat nem fizetők aránya. Ami a külföldi felségjelű e-matricás bliccelőket illeti, esetükben majdnem 30 százalékkal javult a behajtási hatékonyságunk a külföldi behajtó partnereinknek köszönhetően. Rendszerünk annyira hatékony, hogy külföldön is érdeklődnek iránta, ahogy a belföldi társhatóságok is. Jövőre már azt is fokozottan fogjuk ellenőrizni, hogy a külföldi fuvarozók rendelkeznek-e a járműveik környezeti besorolását igazoló dokumentumokkal.
Említette a külföldi érdeklődést. Eddig milyen külpiaci sikereket ért el a NÚSZ?
Tucatnyi országban indultunk, vagy szeretnénk indulni tendereken, és együttműködésekben is részt veszünk. Mégis inkább a közeli Szerbiát emelném ki, mert szomszédos ország, amely a népessége nagysága és a tranzitjellege miatt is hasonlít Magyarországhoz, és a kormányok nagyon jól együttműködnek. Nemzetközi sikereink fokmérőjének nem is azt tekintem, hogy az útdíjfizetési rendszerünket el tudjuk-e adni, vagy sem – hiszen az nagyban múlik a helyi adottságokon is –, hanem hogy milyen egyéb együttműködést tudunk még kialakítani. Az indonéz kormánynak például a NÚSZ és konzorciumi partnerei készítettek egy, az elektronikus útdíjfizetés bevezetésével kapcsolatos megvalósíthatósági tanulmányt. A Szerbia közepén fekvő Kragujevacon pedig egy olyan közös céget szeretnénk alapítani, amelynek segítségével az említett iparvárosban létrehozunk egy mindenféle közlekedési okosmegoldást felvonultató demo cityt, hogy azután a megoldásokat máshol is értékesíteni tudjuk.
A hazai piacra nem készülnek valamilyen okosmegoldással?
A NÚSZ leányvállalata, a Toll Service Zrt. egy éve, a régióból egyedüliként csatlakozott az uniós Maas4EU kutatás-fejlesztési projekthez, amely az egységes európai közlekedési piac létrehozását célozta meg. A projekt részeként Budapesten, Luxemburgban és Manchesterben kifejlesztenek egy-egy közlekedést segítő mobilalkalmazást. A Toll Service által vezetett budapesti munkában részt vesz a Budapesti Műszaki Egyetem és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is. Mellettük öt külföldi is van a projekt nyolctagú konzorciumában. Ám míg a másik két városban még csak a modellek felvázolásánál tartanak, Budapesten már tavaly felmérték a felhasználói igényeket, továbbá összeállították a tervezett szolgáltatáscsomagokat is. Az ingyen letölthető mobility alkalmazás a regisztrálást követően adatokat kér a felhasználó személyes preferenciáiról. Ilyen például, hogy hajlandó-e autót vezetni, vagy mennyit gyalogolna. A megadott úti célhoz ezután a preferenciákhoz igazított útvonaltervet kínál, amelyben szerepelhet taxi, autómegosztó, közösségi kerékpár és más megoldás is. A Toll Service lényegében közvetít majd a felhasználó és a közlekedési szolgáltatók között. A december közepén induló második szakasz valójában egy három hónapos teszt, majd az ezt követő egy hónapos szünet idején végzik el a finomhangolásokat. A harmadik, két hónapos szakaszban már elérhetők lesznek a BKK szolgáltatásai is, ha a társaság addigra előáll az e-jegyével. Ha az applikáció sikeres lesz, a Toll Service Zrt. is szeretne indítani egy hasonlót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.