T öbbszöri csúszás után eldőlni látszik, hogy március 13-tól hajnali két óráig közlekednek a budapesti metrók hét végén – értesült a Világgazdaság. Az intézkedés egyelőre a 2-es és a 4-es vonalat érinti péntekenként és szombatonként. Az M3-ason a folyamatban lévő rekonstrukció miatt nem lép életbe a meghosszabbított menetrend, és az M1-es kisföldalatti is megússza az üzemidő meghosszabbítását. Lapunknak az ügyre rálátó források arról beszéltek, hogy a kezdeményezés a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-től (BKK) indult, az intézkedésnek pedig a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) sikertelenül próbált ellenállni. A változtatás a Világgazdaság értesülése szerint mintegy 1,5 milliárd forintba kerül, a költséget a BKK pluszfinanszírozásként megpróbálta kijárni a fővárosnál, azonban a Városháza, arra hivatkozva, hogy a hatékonyságnövelés pénz nélkül is megvalósítható, nem adott pénzt. A BKV ezek után legalább azt szerette volna elérni, hogy a szükséges átszervezésekhez több idő álljon a rendelkezésére. Ez részben sikerült, úgy tudjuk, eredetileg márciustól élesedett volna az új rendszer.
A metró hosszabb nyitvatartásában nem csak az infrastruktúra működtetése kerül pénzbe, extra munkaerőt is be kell állítani. A metróüzemágban a járművezetők nem túlórázhatnak, így e területre több dolgozót kell felvenni. Karbantartóból is többre lesz szükség, mivel csökken a hibák kijavítására rendelkezésre álló idő. A Világgazdaság információja szerint az érintett napokon hajnali fél 3-nál korábban nem lehet levenni a feszültséget a pályáról, így nem kezdődhet meg a vonalgondozók – ők ellenőrzik a sínek állapotát – munkája. Viszont ahhoz, hogy a reggeli fél ötös nyitáshoz a helyükre érkezzenek a vonatok, háromnegyed négykor már ismét áram alatt kell lenniük a sínpároknak. Vagyis mivel hétvégente minimális ellenőrzésre lesz csak lehetőség, a hét többi napján kell elvégezni a javításokat. Az új menetrend a megállók takarítását és a hulladékgyűjtők ürítését is nehezíti. A döntés és az ismertetett részletek kapcsán kerestük a BKK-t, amely azt közölte, hogy a témában március 10-én tart sajtótájékoztatót, addig türelmet kér.
Forrásaink szerint egyébként az átalakítást az utazási szokások nem feltétlenül indokolják, az éjfél után közlekedő szerelvényeken átlagosan húsz-harmincan utaznak. Ám ez lényegesen megváltozhat, mert a BKK a metró működési idejének meghosszabbításával egyidejűleg csökkentené a párhuzamosan közlekedő éjszakai buszjáratok számát. A BKK a kieső felszíni kapacitásokhoz rendelt finanszírozást – egyfajta kompenzálásként – a BKV-nál hagyná. A BKK egyébként nem először hosszabbít a 2-es és a 4-es vonal hét végi üzemidején: bő két éve, 2017 decemberében egyórás hosszabbítás lépett érvénybe, amelynek nyomán kialakult a jelenlegi, éjjel fél egyig tartó személyszállítás. A döntést, amely nem befolyásolta az éjszakai buszok közlekedését, akkor a BKK a megváltozott éjszakai utazási szokásokkal indokolta.
Úgy tudjuk,
a változtatás
1,5
milliárd forintba
fog kerülni
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.