Cégvilág

Éjjeli műszakban is jár majd a metró

Ismét meghosszabbítja a menetrendet a Budapesti Közlekedési Központ. A módosítás a karbantartást biztosan akadályozza, és az is kérdés, hogy van-e erre igény az utasok részéről.

T öbbszöri csúszás után eldőlni látszik, hogy március 13-tól hajnali két óráig közlekednek a budapesti metrók hét végén – értesült a Világgazdaság. Az intézkedés egyelőre a 2-es és a 4-es vonalat érinti péntekenként és szombatonként. Az M3-ason a folyamatban lévő rekonstrukció miatt nem lép életbe a meghosszabbított menetrend, és az M1-es kisföldalatti is megússza az üzemidő meghosszabbítását. Lapunknak az ügyre rálátó források arról beszéltek, hogy a kezdeményezés a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-től (BKK) indult, az intézkedésnek pedig a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) sikertelenül próbált ellenállni. A változtatás a Világgazdaság értesülése szerint mintegy 1,5 milliárd forintba kerül, a költséget a BKK pluszfinanszírozásként megpróbálta kijárni a fővárosnál, azonban a Városháza, arra hivatkozva, hogy a hatékonyságnövelés pénz nélkül is megvalósítható, nem adott pénzt. A BKV ezek után legalább azt szerette volna elérni, hogy a szükséges átszervezésekhez több idő álljon a rendelkezésére. Ez részben sikerült, úgy tudjuk, eredetileg márciustól élesedett volna az új rendszer.

A metró hosszabb nyitva­tar­tá­sá­ban nem csak az infrastruktúra működtetése kerül pénzbe, extra munkaerőt is be kell állítani. A metróüzemágban a járművezetők nem túlórázhatnak, így e területre több dolgozót kell felvenni. Karbantartóból is többre lesz szükség, mivel csökken a hibák kijavítására rendelkezésre álló idő. A Világgazdaság információja szerint az érintett napokon hajnali fél 3-nál korábban nem lehet levenni a feszültséget a pályáról, így nem kezdődhet meg a vonalgondozók – ők ellenőrzik a sínek állapotát – munkája. Viszont ahhoz, hogy a reggeli fél ötös nyitáshoz a helyükre érkezzenek a vonatok, háromnegyed négykor már ismét áram alatt kell lenniük a sínpároknak. Vagyis mivel hétvégente minimális ellenőrzésre lesz csak lehetőség, a hét többi napján kell elvégezni a javításokat. Az új menetrend a megállók takarítását és a hulladékgyűjtők ürítését is nehezíti. A döntés és az ismertetett részletek kapcsán kerestük a BKK-t, amely azt közölte, hogy a témában március 10-én tart sajtótájékoztatót, addig türelmet kér.

Forrásaink szerint egyébként az átalakítást az utazási szokások nem feltétlenül indokolják, az éjfél után közlekedő szerelvényeken átlagosan húsz-harmincan utaznak. Ám ez lényegesen megváltozhat, mert a BKK a metró működési idejének meghosszabbításával egyidejűleg csökkentené a párhuzamosan közlekedő éjszakai buszjáratok számát. A BKK a kieső felszíni kapacitásokhoz rendelt finanszírozást – egyfajta kompenzálásként – a BKV-nál hagyná. A BKK egyébként nem először hosszabbít a 2-es és a 4-es vonal hét végi üzemidején: bő két éve, 2017 decemberében egyórás hosszabbítás lépett érvénybe, amelynek nyomán kialakult a jelenlegi, éjjel fél egyig tartó személyszállítás. A döntést, amely nem befolyásolta az éjszakai buszok közlekedését, akkor a BKK a megváltozott éjszakai utazási szokásokkal indokolta.

Úgy tudjuk,

a változtatás

1,5

milliárd forintba

fog kerülni

Metro BKV meghosszabbítás BKK hétvége M4 éjjeli menetrend m2
Ezek is érdekelhetik