A magyarországi lakosságnak egyelőre csak kis hányada fedezte fel magának a közösségi autózást – ez a következtetés vonható le a közelmúltban készített kutatásokból. Az autómegosztás az országban Budapesten jelent meg először, még 2016 telén, a kizárólag elektromos meghajtású flottát működtető GreenGo beindulásával. Hiába azonban az azóta eltelt bő három év, és a közben a Mol Limóval és a DriveNow-val háromszereplősre duzzadt piac, a carsharing nem érte el a tömegek ingerküszöbét. A K&H Biztosító reprezentatív adatgyűjtéséből kiderült, hogy a vidéken élők 32 százaléka nem látja át a szolgáltatás lényegét, a budapestiek körében ugyanez 11 százalék. Az is látszik viszont, hogy a magasabb jövedelműek 86 százaléka tisztában van az autómegosztás működésével, ez a réteg az, amely felfedezte és használja is a szolgáltatást. A közösségi autózás használói főleg a módosabb 25 és 49 év közöttiek. Az ügyfeleknek rendelkezniük kell okostelefonnal is, az autómegosztáshoz a mobilkapcsolat mellett bankkártyára is szükség van.
A megkérdezettek 34 százaléka kijelentette, hogy a carsharing nem változtatja meg eddigi autóhasználati szokásaikat, 33 százalékuk pedig legfeljebb azt tudja elképzelni, hogy a taxizást válthatja ki, de saját jármű így is kell. A GreenGo és az NRC piackutató közös felmérése arra az eredményre jutott, hogy a szolgáltatások elterjedését az is hátráltatja, hogy a célcsoport közel fele (47 százalék) nem szívesen használ kölcsönzött gépjárművet, ötből ketten pedig kockázatosnak tartják olyan jármű vezetését, amelyhez nincs rutinjuk. Mindezek közrejátszhatnak abban, hogy a magyar fővárosban csak 30–40 ezerre tehető a közösségi autózást igénybe vevők száma, miközben a lakosság számát tekintve közel azonos Bécsben ugyanez százezer fölött alakul. Az összképhez hozzátartozik, hogy a fővárosi piac még fiatal, és jókora potenciállal rendelkezik. Ezt jól mutatja, hogy a tervek szerint még az idén megjelenik a negyedik szereplő, a We Share. A verseny már most is jelentős, amelyet jelenleg leginkább az árak, az autók száma, illetve a területi lefedettség határoz meg. A károsanyag-kibocsátás mint szempont egyelőre kevésbé fontos.
A főváros közúti leterheltségének enyhítésére kézenfekvő alternatíva lehet a carsharing, már csak azért is, mert a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás aránya a fővárosban a 2018-as budapesti klímastratégiai jelentés szerint elérte a 20 százalékot. Az üvegházhatású gáz mennyiségét mintegy 9 millió tonnára becsülik, amelynek a 77 százalékát még mindig az épületek és az ipar energiafelhasználása adja. A számokból az látszik, hogy a magántulajdonú autók átlagosan 98 százalékban kihasználatlanok. Ebből az következik, hogy nem feltétlenül indokolt saját jármű fenntartása. Naponta körülbelül 650 ezer autó használja a budapesti utakat, a 10 százalékukat öt éven belül helyezték forgalomba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.