Cégvilág

Átírja a gumigyártók terveit a járvány

Az ágazat mind a négy magyarországi gyárral rendelkező­ sze­replőjét megfogta a ko­­­ronavírus, a Michelint ki­­véve ezen a héten nem ké­­szítenek abroncsot.

Tekintettel az európai és magyarországi koronavírus-hely­­zet­re és a munkavállalók egészségének megőrzésére, a Han­­kook Tire Magyarország Kft. az eredetileg április 7-ig tervezett leállást április 13-ig meghosszabbítja, a termelés 14-én indul újra – közölte a Világgazdaság megkeresésére a dél-koreai multi magyar leánya. A Han­kook rácalmási gyárának dolgozói – ők mintegy háromezren van­nak – a leállás alatt fizetett szabadságon lesznek. A cég jelezte, hogy a munkavállalók továbbra is rendelkeznek a törvény által előírt hét, saját döntés szerinti szabadnappal. Ha ezek teljes egészében elfogynak, akkor az állásidő fennmaradó részére az alkalmazottak a munkarend szerinti munkanapokra az alapfizetésnek, illetve a besorolásnak megfelelő juttatást kapják. Az évi mintegy 19 millió darabos kapacitású, ezzel Európa egyik legnagyobb abroncsgyártó üzeme kilátásba helyezte, hogy a fejlemények függvényében további intézkedéseket hozhat.

Lapunk információi szerint a csaknem 900 dolgozót foglalkoztató gyöngyöshalászi Apollo Tyres Hungary Kft. is felfüggesztette a működését. Ezt a település polgármestere, Pásztor János is megerősítette. Az indiai hátterű vállalat érdeklődésünkre az idő hiányára hivatkozva nem nyilatkozott, így egyelőre nem világos, hogy meddig marad érvényben az intézkedés.

A gyár 2017-ben kezdett termelni, és ezidáig még nem futott fel. A korábbi cél évi 5,5 millió személyautó-, illetve további 675 ezer teherautó-abroncs gyártása volt.

Nemes Attila, az 1200 fős nyíregyházi Michelin Hungária Kft. gyárigazgatója a Világgazdaságnak arról beszélt, hogy eddig nem változott a főleg felső kategóriás személy­autó-abroncsok gyártásával foglalkozó cég üzletmenete, a normál húsvéti állás viszont az idén két nappal hosszabb lesz. „A termelés volumenét és összetételét is a módosuló vevői igényekhez igazítottuk. Más, nyugat-európai gyárakat kiszolgáló egységeinket átmenetileg leállítottuk. Arra törekszünk, hogy amint azt a gazdaság lehetővé teszi, teljes kapacitással tudjunk újraindulni.” Elmondta azt is, hogy biztosítani akarják a munkatársak megélhetését, jelenleg a tavalyi és idei szabadságok kiadásával kezelik a helyzetet. Kiemelte, hogy az erre az évre szóló célkitűzéseik már nem érvényesek, de a teljes képet még nem látják. „A korlátozások nem tarthatnak örökké. Meg kell tanulnunk együtt élni az új helyzettel, mert a koronavírus nem fog eltűnni a korlátozások megszűnése után sem” – mutatott rá.

A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft.-nél ugyancsak 1200-an dolgoznak. A kibocsátás 2018-ban 4,9 millió darab volt, ezt tornásznák fel idén 7,2 millióra. Ez azonban bizonytalanná vált, miután március utolsó hetében belassult a termelés, erre a hétre pedig le is állították.

A gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. A szektorban foglalkoztatottak száma közvetlenül mintegy 6, közvetve pedig több mint 15 ezer. A Magyar Gumiabroncs Szövetség becslése szerint a gumiabroncs-iparág a 1,5-2 százalékát állítja elő, az értékesítés összege tavaly meghaladta az 530 milliárd forintot.

járvány Michelin Apollo Bridgestone koronavírus gyárak leállás Hankook
Ezek is érdekelhetik