Cégvilág

Eltűnhet az újautó-piac negyede

Havi 150 milliárdos veszteséggel számolnak a gépjármű-márkakereskedők áprilisra és májusra, ráadásul attól tartanak, hogy eladásaik a járvány lecsengésével sem pattannak vissza automatikusan a korábbi szintre.

A személygépjárművek forgalomba helyezésének márciusi és első negyedéves esését sokan a koronavírusnak tulajdonították, de a statisztika alakulásában még nem ez játszott szerepet – hívta fel a Világgazdaság figyelmét a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Mint Gablini Gábor elmondta, a forgalomba helyezés csupán azt mutatja meg, hogy az adott hónapban hány olyan autó került ki a szalonokból, amelyet felkészítettek a közlekedésre, és a vételárát is kifizették. Vagyis az adatok nem a jelenlegi, hanem a jóval korábbi értékesítést tükrözik, az elnyúlt szállítási idők miatt akár a több hónappal korábbiakat is, amikor a világjárványnak még nyoma sem volt.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A mostani markáns – negyedéves bázison 4,9, a havin 14,3 százalékos – mínusz sokkal inkább az előző évi túlzott forgalomba helyezésekből fakad. Tavaly ugyanis a gyártók az idei januártól szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt igyekeztek minél több autót az utakra engedni, e célból a márkakereskedések sokszor a saját nevükre vették a járműveket.

Most az emiatt megugrott 2019-es kereslet korrekciója látszik.

Március 20-tól nullára estek az új megrendelések a Gémosz adatai szerint,

már egyértelműen a járvány hatásaként, de nem a gyárleállások, hanem a védekezéshez kapcsolódó intézkedések miatt: a szalonok nem látogathatók a kijárási korlátozás értelmében, ezért be is zártak.

Magyarországon mintegy 600 márkakereskedés működik, ezeknek szervizük is van. Együtt több mint 30 ezer alkalmazottjuk van, összesített éves árbevételük 1700-1800 milliárd forint. Gablini Gábor optimista becslése szerint áprilisi és májusi forgalomra nem lehet számítani, ez minimum 250-300 milliárd forintos lyukat üt, feltéve, hogy a szerviz egyébként rendben üzemel. Csakhogy itt is 50 százalékos csökkenés látszik.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Gablini Gábor új autó piac koronavírus autópiac Gémosz értékesítés
Kapcsolódó cikkek