BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Eltűnhet az újautó-piac negyede

Havi 150 milliárdos veszteséggel számolnak a gépjármű-márkakereskedők áprilisra és májusra, ráadásul attól tartanak, hogy eladásaik a járvány lecsengésével sem pattannak vissza automatikusan a korábbi szintre.

A személygépjárművek forgalomba helyezésének márciusi és első negyedéves esését sokan a koronavírusnak tulajdonították, de a statisztika alakulásában még nem ez játszott szerepet – hívta fel a Világgazdaság figyelmét a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Mint Gablini Gábor elmondta, a forgalomba helyezés csupán azt mutatja meg, hogy az adott hónapban hány olyan autó került ki a szalonokból, amelyet felkészítettek a közlekedésre, és a vételárát is kifizették. Vagyis az adatok nem a jelenlegi, hanem a jóval korábbi értékesítést tükrözik, az elnyúlt szállítási idők miatt akár a több hónappal korábbiakat is, amikor a világjárványnak még nyoma sem volt.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / VG

A mostani markáns – negyedéves bázison 4,9, a havin 14,3 százalékos – mínusz sokkal inkább az előző évi túlzott forgalomba helyezésekből fakad. Tavaly ugyanis a gyártók az idei januártól szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt igyekeztek minél több autót az utakra engedni, e célból a márkakereskedések sokszor a saját nevükre vették a járműveket.

Most az emiatt megugrott 2019-es kereslet korrekciója látszik.

Március 20-tól nullára estek az új megrendelések a Gémosz adatai szerint,

már egyértelműen a járvány hatásaként, de nem a gyárleállások, hanem a védekezéshez kapcsolódó intézkedések miatt: a szalonok nem látogathatók a kijárási korlátozás értelmében, ezért be is zártak.

Magyarországon mintegy 600 márkakereskedés működik, ezeknek szervizük is van. Együtt több mint 30 ezer alkalmazottjuk van, összesített éves árbevételük 1700-1800 milliárd forint. Gablini Gábor optimista becslése szerint áprilisi és májusi forgalomra nem lehet számítani, ez minimum 250-300 milliárd forintos lyukat üt, feltéve, hogy a szerviz egyébként rendben üzemel. Csakhogy itt is 50 százalékos csökkenés látszik.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek