Cégvilág

Szárnyakat kapott a barkácsolási kedv

A Praktiker vásárlói tudatosabbá váltak, így bár a forgalom csökkent, jelentősen megnőtt az átlagos kosárérték.

A járványhelyzet korlátozásai miatt több időt töltenek otthon a családok, ennek tudható be, hogy megnőtt a barkácsolási, az otthon- és kertszépítési, renoválási kedv – ezt a trendet a Praktiker és az Újház Centrum is megerősítette a Világgazdaságnak. „Mivel a nagy többség otthon ragadt, és a szakemberek jelentős része nem vállal munkát, mindenki maga igyekszik ezeket a munkálatokat elvégezni, legyen szó festésről, kisebb felújításokról, kertrendezésről. Ennek megfelelően jelentős forgalomnövekedés tapasztalható például a festékek és a lazúrok kategóriájában” – mondta el lapunknak Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója. Jelezte, hogy vannak olyan árucsoportok, amelyeknél megduplázódott a forgalom a tavalyihoz képest, ami egyértelműen arra utal, hogy a vásárlóik egy része a kényszerpihenőt különböző kerti munkálatokkal, javításokkal, állagmegóvással tölti. A Praktikerben az áruházban vásárlók száma több mint 10 százalékkal csökkent, eközben jelentősen, 30 százalékkal növekedett az online felületen vásárlók száma. Visszaesett az élmény- és szabadidős vásárlások száma is, illetve a vevők sokkal tudatosabban terveznek, ezért a vásárlószám mérséklődése mellett látványosan emelkedett az átlagos kosárérték. Összességében azonban a járvány negatívan befolyásolja a Praktiker szezonális forgalmát: csökkenés tapasztalható a tavalyi évhez képest. Az áruház különböző akciókkal igyekszik minden érdeklődőt a webshopba terelni, az árucikkek kiszállítása országszerte zökkenőmentes. „A cég a kibontakozó válság ellenére egyetlen munkavállalóját sem küldte el, továbbra is 1600-an dolgoznak az országos hálózatban” – húzta alá Karl-Heinz Keth.

Az Újház Centrum csaknem kilencven telephelyén a stabil vevőkiszolgálás érdekében a kétezer munkavállalónak alig a 10 százaléka dolgozik home office-ban. „Az Újház Centrum az első negyedévet több mint 8 százalékkal a tavalyi év azonos időszaka felett zárta, a járvány építőiparra gyakorolt tényleges hatásait a következő egy-két hónap fogja megmutatni. A forgalom egyelőre töretlen, sőt, még enyhe bővülést is mértünk az elmúlt hetekben” – mondta a Világgazdaságnak Rázsóné Szórády Csilla cégvezető. Márciusban a pánikvásárlások miatt a forgalom folyamatosan emelkedett, az építkezők előre gondoskodni akartak a szükséges anyagokról. Az ügyfelek attól tartottak, hogy sok környező országhoz hasonlóan be fogják zárni az építőanyagokat forgalmazó üzleteket, így elakad az ellátási lánc, és leállnak az építkezések. Ennek az időszaknak a vásárlásai nagyobbrészt előrehozott költések voltak, ami idővel negatívan érinti majd az árbevételt. Az áprilisi építőanyag-spájzolás során a vásárlások zöme kivitelezőkhöz és szakemberekhez kötődött, hogy a vállalt munkáikat biztonsággal be tudják fejezni.

Jelenleg nincs áruhiány az Újház Centrum által forgalmazott termékkörökben, egy esetleg elhúzódó járványügyi helyzet azonban már változást hozhat. A beszállítóik továbbra is gyártanak, ugyanakkor a megemelkedett kereslet, valamint a logisztikai kihívások miatt számolni kell a szállítási határidők kitolódásával. A termékcsoportok forgalmi adataiból az látszik, hogy az előző év első negyedéhez képest két fő termékkategória, a tetőfedő anyagok, illetve a térburkolatok és szegélykövek eladásaiban történt emelkedés: az előbbieké közel 19 százalékkal, míg az utóbbiaké 36 százalékkal nőtt. A harmadik kiemelt termékkategóriánál, a falazóelemeknél azonban körülbelül 20 százalékos zuhanást mértek.

újház centrum barkácsolás Praktiker koronavírus
Ezek is érdekelhetik