A járványhelyzet korlátozásai miatt több időt töltenek otthon a családok, ennek tudható be, hogy megnőtt a barkácsolási, az otthon- és kertszépítési, renoválási kedv – ezt a trendet a Praktiker és az Újház Centrum is megerősítette a Világgazdaságnak. „Mivel a nagy többség otthon ragadt, és a szakemberek jelentős része nem vállal munkát, mindenki maga igyekszik ezeket a munkálatokat elvégezni, legyen szó festésről, kisebb felújításokról, kertrendezésről. Ennek megfelelően jelentős forgalomnövekedés tapasztalható például a festékek és a lazúrok kategóriájában” – mondta el lapunknak Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója. Jelezte, hogy vannak olyan árucsoportok, amelyeknél megduplázódott a forgalom a tavalyihoz képest, ami egyértelműen arra utal, hogy a vásárlóik egy része a kényszerpihenőt különböző kerti munkálatokkal, javításokkal, állagmegóvással tölti. A Praktikerben az áruházban vásárlók száma több mint 10 százalékkal csökkent, eközben jelentősen, 30 százalékkal növekedett az online felületen vásárlók száma. Visszaesett az élmény- és szabadidős vásárlások száma is, illetve a vevők sokkal tudatosabban terveznek, ezért a vásárlószám mérséklődése mellett látványosan emelkedett az átlagos kosárérték. Összességében azonban a járvány negatívan befolyásolja a Praktiker szezonális forgalmát: csökkenés tapasztalható a tavalyi évhez képest. Az áruház különböző akciókkal igyekszik minden érdeklődőt a webshopba terelni, az árucikkek kiszállítása országszerte zökkenőmentes. „A cég a kibontakozó válság ellenére egyetlen munkavállalóját sem küldte el, továbbra is 1600-an dolgoznak az országos hálózatban” – húzta alá Karl-Heinz Keth.
Az Újház Centrum csaknem kilencven telephelyén a stabil vevőkiszolgálás érdekében a kétezer munkavállalónak alig a 10 százaléka dolgozik home office-ban. „Az Újház Centrum az első negyedévet több mint 8 százalékkal a tavalyi év azonos időszaka felett zárta, a járvány építőiparra gyakorolt tényleges hatásait a következő egy-két hónap fogja megmutatni. A forgalom egyelőre töretlen, sőt, még enyhe bővülést is mértünk az elmúlt hetekben” – mondta a Világgazdaságnak Rázsóné Szórády Csilla cégvezető. Márciusban a pánikvásárlások miatt a forgalom folyamatosan emelkedett, az építkezők előre gondoskodni akartak a szükséges anyagokról. Az ügyfelek attól tartottak, hogy sok környező országhoz hasonlóan be fogják zárni az építőanyagokat forgalmazó üzleteket, így elakad az ellátási lánc, és leállnak az építkezések. Ennek az időszaknak a vásárlásai nagyobbrészt előrehozott költések voltak, ami idővel negatívan érinti majd az árbevételt. Az áprilisi építőanyag-spájzolás során a vásárlások zöme kivitelezőkhöz és szakemberekhez kötődött, hogy a vállalt munkáikat biztonsággal be tudják fejezni.
Jelenleg nincs áruhiány az Újház Centrum által forgalmazott termékkörökben, egy esetleg elhúzódó járványügyi helyzet azonban már változást hozhat. A beszállítóik továbbra is gyártanak, ugyanakkor a megemelkedett kereslet, valamint a logisztikai kihívások miatt számolni kell a szállítási határidők kitolódásával. A termékcsoportok forgalmi adataiból az látszik, hogy az előző év első negyedéhez képest két fő termékkategória, a tetőfedő anyagok, illetve a térburkolatok és szegélykövek eladásaiban történt emelkedés: az előbbieké közel 19 százalékkal, míg az utóbbiaké 36 százalékkal nőtt. A harmadik kiemelt termékkategóriánál, a falazóelemeknél azonban körülbelül 20 százalékos zuhanást mértek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.