Csak heti nyolc charterjáratot tudnak működtetni az utazási irodák a nyári főszezon közepén, holott a tavasszal még a tavalyi járatok számának a negyedében, azaz heti húszban bíztak. A szervezett, csoportos magyarországi beutaztatás számai ennél is rosszabbak, az utazási irodák éves szintű bevételeinek csökkenése már szinte biztosan megközelíti a 80 százalékot – válaszolt a Világgazdaságnak Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke. A szakmai szervezet ezért nemrég levélben kérte a pénzügyminisztertől és az állami turizmusirányítás illetékeseitől a június 30-án lejárt járulékkedvezmény és a rövidített munkaidő lehetőségének kiterjesztését az utazási irodák számára február 28-ig. Erre azért lenne szükség a jövő tavaszig, mert a Külügyminisztérium időközben a piros kategóriába sorolt országok mindegyikét átminősítette első kategóriájú, vagyis utazásra nem javasolt országgá. Ennek következtében ellehetetlenülhet az utazásszervezés a téli hónapokra is, hiszen egyik érintett ország – a karibi térség, a Seychelle-szigetek, Bali és Thaiföld – sem javasolt utazási célpont – mondta Molnár Judit.
Bár az utazási irodák márciusban még szerény, de néhány hónap alatt felpörgő forgalommal kalkuláltak a koronavírus-járvány hatásaként, azóta a kilátásaik egyre romlanak. Egy-két szállodahajó ugyan megérkezett Budapestre, de az utak többségét végül törölték. A csoportos beutaztatás forgalma több mint 90 százalékkal esett. Ráadásul a környező országokból érkező egyéni utazók kevés szolgáltatást vesznek igénybe, a városnéző túrákat és egyéb programokat kínáló utazási irodáknak további veszteségeik keletkeznek.
Hiába indult el időközben az egyiptomi chartereztetés, le is állt az első gép után, azóta pedig csak a heti nyolc görögországi járat közlekedik, vagyis az erre az évre tervezettnek csupán a tizede. Az évi 300 milliárd forintos utazási irodai szektor forgalmának túlnyomó része már elúszott, de a vállalkozások még megtartották a foglalkoztatottaik 80-85 százalékát az elmúlt négy hónapban, mert bíztak a nyári szezonban – jelezte a MUISZ elnöke. Ám miután a téli forgalom is egyre bizonytalanabb, állami segítség nélkül elmélyülhet a krízis. Molnár Judit elmondta, a MUISZ elnökeként a tagirodák teljes támogatásával kért állami mentőövet a szakmának. Mint azt a Varga Mihály pénzügyminiszternek, valamint Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek eljuttatott levélben megfogalmazták, az alacsony árrés és a költségek magas aránya miatt az irodák tartalékai elfogytak, a finanszírozás ellehetetlenült. Emiatt óhatatlanul vállalkozások szűnhetnek meg, de még az optimista forgatókönyvvel és erős pénzügyi háttérrel rendelkező irodák is legalább 50-60 százalékos további leépítésre kényszerülhetnek. Akár olyan, 25-30 éves szakmai tapasztalatú, pótolhatatlan nemzetközi szakmai kapcsolatokkal rendelkező, magas színvonalú szolgáltatást kínáló vállalkozások is megszűnhetnek, amelyek pótlása évekig eltarthat. Emiatt – a levél szerint – Magyarország versenyképessége erősen romolhat a környező országokkal szemben a be- és a kiutaztatás terén is.
A 2008-as válság után először 2015-ben nőtt dinamikusan a szervezett utak piaca, a mostani járvány az akkor indult felívelést törte derékba. Egyelőre úgy tűnik, még nem érte el a mélypontot a szektor, és az újrakezdés ideje is teljesen bizonytalan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.