Cégvilág

Piacra léptek az elektromos autózást segítő alkalmazással

Az e-autózás nagy kihívására, a megbízható, hosszú távú utazástervezésre kínál megoldást az az applikáció, amelyet a Volteum csapata, a tavalyi MVM Edison verseny egyik győztese fejlesztett ki.

Az elektromos autók esetében a hosszú távú utazástervezés egy rendkívül komplex probléma, mert a sofőröknek egyszerre kell ismerniük a töltők elhelyezkedését és adatait, valamint megbecsülniük utazás közben az autó merülését. Ez utóbbi viszont számos körülménytől függ, például az autó sebességétől, a hőmérséklettől, az akkumulátor állapotától vagy a tengerszint feletti magasságtól is.

Az utazástervezés mellett az árazás is kulcskérdés ezen a piacon. Az autók töltéséért már majdnem minden szolgáltatónál fizetni kell, ez azonban nagymértékben eltér a benzines vagy dízeles autók tankolásánál megszokottól. Tóth Zsófia, a Volteum ügyvezetője elmondta: a közvélemény-kutatásukból az is kiderült, hogy a különböző töltőknél alkalmazott árazás összehasonlítása is nehézséget jelent a felhasználók számára, hiszen létezik energia-, időalapú és alkalomhoz kötött árazás, sőt, ezeknek a kombinációja is. A megkérdezettek visszajelzései alapján fejlesztették ki az egyes töltők ár- és töltésiidő-összehasonlító funkcióját a Volteum applikációjában. A felhasználónak csak annyit kell megadnia, hogy hány százalékról hány százalékra szeretné feltölteni az autóját, és a térképen megjelenik a töltés ára és ideje minden egyes helyszínen. Erre az elektromos autót használóknak egészen mostanáig nem volt megfelelő eszközük.

A Volteum alapítója, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóiból álló csapat szeretné elérni, hogy az autósok tudják hasznosítani a töltés alatti idejüket. Ezért a fejlesztési célok között szerepel a kapcsolt szolgáltatók rendszerének kiépítése, vagyis az, hogy a sofőrök össze tudják hangolni a mindennapi teendőjüket (például étkezés, vásárlás stb.) a töltés okozta kényszerpihenőkkel.

A Volteum tavaly – még InCharge néven – megnyerte a régió egyik meghatározó energetikai startup­versenyét, az MVM Edisont, amely után első körös tőkebefektetésüket is megkapták a Smart Future Lab Zrt.-től (az MVM csoport része, elsősorban startupok inkubálásával foglalkozik). A tőkebefektetést idén januárban kapta meg a csapat, ekkor alapították meg a céget is.

Közben egyéb inkubációs lehetőséget is kerestek, így kerültek be a Start it @K&H programjába, amelyen keresztül tovább bővíthették szakmai kapcsolataikat, és mindkét inkubátortól sok szakmai segítséget is kaptak. Ennek eredményeként július 25-én piacra léptek az alkalmazással, amelyet pozitívan fogadott az autós- társadalom. Egyelőre még a béta verziója fut az applikációnak, de az első öt nap alatt már csaknem ötszáz letöltést értek el. Az alkalmazás a felhasználók számára ingyenes, a töltők üzemeltetőitől és a kapcsolt szolgáltatóktól érkezik majd a cég bevétele.

A csapat tervei szerint decemberig még az alkalmazás fejlesztésére fognak koncentrálni, és közben készülnek a második körös befektetésre. Jövőre ugyanis szeretnék külpiacra vinni az alkalmazást, első lépésben a szomszédos országok piacát szeretnék meghódítani.

A töltők árait és a töltési időt is összehasonlítja az applikáció

Ezek is érdekelhetik