BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Életre kelt a nyáron az üzemanyagpiac

Az idén megtörhet a benzin- és gázolajforgalom évről évre történő növekedése, de a gyenge második negyedév után a harmadik már jobban sikerült, és a negyedik is ígéretes.

A harmadik negyedévben belendült a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak üzemanyag-értékesítése, főleg augusztusban és szep­temberben pörgött fel a forgalom. A benzineladások nagysága már megközelítette az egy évvel korábbit, a gázolajnál kicsit lassúbb a felzárkózás – kommentálta a friss forgalmi adatokat a Világgazdaságnak Grád Ottó, a hazai üzemanyag-kiskereskedelem döntő hányadát lefedő szövetség főtitkára. Ám a harmadik negyedévben így sem sikerült ellensúlyozni a második negyedéves csökkenést, hiszen az első kilenc hónapban éves összevetésben 7,5 százalékkal esett az összesített forgalom.

A szeptember végéig eladott 2,72 milliárd liter üzemanyagból motorbenzinre 1,05 milliárd, gázolajra 1,67 milliárd liter jutott.

A forgalom mostani lendülete megmaradhat a negyedik negyedévben is, de a nagy tavaszi visszaesés miatt éves szinten megtörhet a hosszabb ideje tartó növekedési trend

– mondta Grád Ottó. A szakember az év utolsó három hónapjára az árakban sem vár érdemi változást.

A 40 dolláros hordónkénti olajárszint ugyanis nem tűnik megugorhatónak, így viszont még a magasabb jövedékiadó-tartalom mellett is a hosszú évek átlagát tekintve mérsékelt, 400 forint alatt marad literenként az átlagos üzemanyagár.

Fotó: Makovics Kornél

Magyarországon a benzint jellemzően a lakosság, a gázolajat pedig a gazdasági szereplők, döntően a személy- és áruszállító társaságok vásárolják, ezért eltérő tényezők alakítják a kétfajta üzemanyag iránti keresletet is.

Amögött, hogy a motorbenzin piaca kilenc hónap alatt 5,8 százalékkal szűkült, a szakember szerint a második negyedévben főként a közlekedési korlátozás, a harmadikban viszont a korlátozások feloldása állt.

Az utóbbi hatást erősítette, hogy külföldre a karanténnal és a koronavírusteszttel nehezített előírások miatt továbbra sem volt szabad, illetve érdemes utazni, tehát a nyaraláshoz, szabadidős programokhoz kapcsolódó autózás is belföldön, a hazai kutaknál vásárolt benzinnel történt. Folytatódott a prémiumbenzinek hódítása, aminek Grád Ottó három okát is látja.

Egyrészt az autósok egy csoportja változatlanul szívesen megfizeti a nagyobb oktánszámú és magasabb adaléktartalmú terméket, másrészt az év eleje óta a régebbi gyártású autók tulajdonosainak egy része is átállt a normál terméknél kisebb bioetanol-tartalmú, bár drágább benzin használatára, hogy kímélje az autóját. Végül a csökkent ár miatt az átlagfogyasztó a havi egyszeri helyett most több alkalommal is könnyen leakasztja a prémiumpisztolyt. Persze – mutatott rá a főtitkár – e termékcsoport forgalmának látványos, 180,8 százalékos növekedésében az alacsony bázis is szerepet játszik. Összesen 234,24 millió liter kelt el belőle kilenc hónap alatt. A gázolajeladások 8,6 százalékkal estek szeptember végéig. Prémiumminőségből 186,19 millió liter fogyott, ami „csak” 15,2 százalékkal több, mint 2019 azonos időszakában. A benzinkutakkal együtt a shopjaikat is elkerülték a vevők a második negyedévben, főként az autópálya melletti egységeknél volt drámai a visszaesés. Ezeknek a forgalma erősen függ a tranzittól és a turistáktól is, és most mindkét fogyasztói kör elmaradt.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek