A szolgáltató szektort viselte meg igazán a járvány
A szolgáltató szektort viselte meg leginkább a járványhelyzet – ez derül ki a CIB Bank friss kutatásából. Az összes megkérdezett vállalat egytizedéről viszont elmondható, hogy minden tekintetben megúszta a járványt, sőt minden ötödik vállalkozásnak az árbevétele is nőni fog 2020-ban.
Barát Mihály
2020.12.02, 11:48
Megosztom a cikket
A 300 millió forint feletti árbevételű vállalatok fele számít alacsonyabb árbevételre idén, mint tavaly – derül ki a CIB Bank 2020 október-novemberében készült telefonos kutatásának adataiból. A válaszadók 22 százaléka viszont árbevétel-növekedéssel kalkulál. A CIB Bank teljes kkv-ügyfélköréről elmondható, hogy megtakarításainak állománya is stabilan nő, és a pénzintézet a járvány okozta gazdasági visszaesés közepette is közel másfélszeresére tudta növelni kkv ügyfelei új hitelezését.
A kutatás adataiból kitűnik, hogy a vírus okozta válságot leginkább a szolgáltatási szektorban tevékenykedő cégek érezték meg:
míg a megkérdezett vállalatok árbevétel-csökkenése összességében 11,4 százalékos volt, a szolgáltatóknál elérte a 17,3 százalékot.
Ennek ellenére, bár vissza kellett fogniuk fejlesztéseiket, minden második vállalat kitartott idei tervei mellett, és a pandémiával dacolva is megvalósította tervezett beruházásait. Közel ötödük (18 százalék) kénytelen volt az egészségügyi védekezéshez és a napi működés átszervezéséhez szükséges infrastruktúrába fektetni, részben emiatt érezheti a cégek 40 százaléka, hogy működési költségei növekedtek.
A járvány miatti elbocsátások mértéke egyelőre felülmúlja az új munkaerő felvételének mértékét (19 százalék vs. 9 százalék), a vállalatok közel háromnegyedéről viszont elmondható, hogy a munkavállalói létszám a vírus tavaszi kirobbanását követően nem változott.
Az elbocsátásra kényszerülő cégek (19 százalék) a munkavállalóik átlagosan 24 százalékától váltak meg.
Amíg általánosságban a cégek 36 százalékánál érintette negatívan a munkavállalókat a járványhelyzet (többnyire csökkent a bérük), ez az arány a szolgáltatószektorban 47 százalék volt. A foglalkoztatás még inkább visszaesett volna, ha sok munkaadó nem vezet be otthoni munkavégzést: a home office aránya gyakorlatilag megduplázódott a járvány alatt.
Amíg tavaly csak a cégek 23 százalékánál volt elérhető a távmunka, tavasszal már több mint a felük (52 százalék) engedélyezte a munkavállalóinak, hogy otthonról dolgozzanak.
Fotó: AFP
A home office aránya ugyan tavasz óta valamelyest visszaszorult – a vállalatvezetőknek csupán a fele gondolja azt, hogy otthon ugyanolyan hatékonyan lehet dolgozni, mint a munkahelyen –, de még ősszel is 39 százalék volt, amiben még nem tükröződött igazán a járvány második hullámának hatása.
A cégvezetők 48 százaléka arra számít, hogy a következő hónapokban a gazdasági visszaesés tovább súlyosbodik, a többség (56 százalék) azonban azt reméli, hogy jövő őszre véget ér a válság, és elindulhat a „felpattanás”. Az viszont már egy másik világ lesz:
a vállalatvezetők szerint emelkedni fognak a beszerzési és az értékesítési árak, ezzel párhuzamosan pedig a munkabérek is.
Kétharmaduk forintgyengülést és aktív állami gazdaságösztönző politikát prognosztizál jövőre: tízből kilencen adócsökkentést remélnek, de magas (75 százalékos) azok aránya is, akik a munkavállalók bérének részleges átvállalását tekintenék hatékony segítségnek.
A járványhelyzet a bankolásra is kihatott: a cégek 53 százaléka változtatott valamilyen banki ügyintézési szokásán. A harmaduk ritkábban veszi igénybe a bankfiókokat, 27 százalékuk a banki kapcsolattartóval szünetelteti a személyes találkozást, 23 százalékuk pedig intenzívebb netbankhasználatra tért át. A koronavírus gazdasági hatásait követően – hangsúlyozta közleményében a pénzügyi szolgáltató – a megfelelő pénzügyi szolgáltatások szerepe felértékelődik, ugyanis nagyban hozzájárulnak a vállalkozások kiszámítható pénzügyi működéséhez, és ezzel a gazdaság támogatásához is.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.