BUX 52,169.8
-0.34%
BUMIX 4,272.85
-0.82%
CETOP20 2,447.09
-1.80%
OTP 17,300
-2.20%
KPACK 8,500
+2.41%
0.00%
0.00%
0.00%
-4.59%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,555
+0.32%
RABA 1,350
-1.46%
-0.20%
-0.59%
-0.59%
-0.80%
-0.90%
-2.91%
+0.48%
-3.45%
+1.38%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,684
+1.21%
+1.16%
ALTEO 2,270
-2.16%
+2.61%
-0.40%
EHEP 1,695
+3.04%
+1.27%
-0.60%
MKB 1,972
0.00%
-1.67%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+1.89%
0.00%
-4.91%
-2.07%
-1.24%
NUTEX 15.08
-2.46%
GOPD 12,000
-6.25%
OXOTH 4,574
+0.04%
-1.85%
NAP 1,160
-34.83%
0.00%
-4.76%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Esélyt kapnak a légitársaságok

Pozitív hírek sora érkezett a járvány sújtotta légi közlekedési szektorból: pénzhez juthatnak az amerikai légitársaságok, a Norwegian Air és az Alitalia sorsa is rendeződhet.

Négy hónappal megtoldják az amerikai légitársaságok normális működéséhez és munkahelymegtartásához szükséges washingtoni támogatást,

ha a törvényhozáson átmegy a 908 milliárd dolláros gazdaságmentő csomag, amelyből a tervek szerint 17 milliárdot kaphatna a szektor.

Szeptember végén kifutott az első 25 milliárdos foglalkoztatási támogatás, így az ágazat átmenetileg feleslegessé vált 32 ezer dolgozója azóta várja sorsa rendezését. Ők a terv szerint december elejéig visszamenőleg megkapják majd a támogatást, ha a cégek március végéig kötelezettséget vállalnak a folyamatos foglalkoztatásukra, és újraindítják leállított belföldi járataikat. Az American Airlinesnál 19 ezren, a Unitednél 13 ezren vannak kényszerszabadságon. A kormányzati pénz 30 százalékát kell majd visszafizetni, amint visszatér az élet a rendes kerékvágásba. A felcsillantott reményt 1 százalék körüli emelkedéssel honorálta a két cég részvényárfolyama.

Felezési idejét éli az immár sokadik túlélési tervét felvázoló, állami kézben lévő Alitalia. Az Il Sole 24 Ore gazdasági napilap úgy tudja, áprilistól az eddigi 11 ezer alkalmazott helyett ötezren végzik majd a ma még 104 gépből álló, de 50 repülőre szűkítendő flotta üzemeltetését. Karcsúsítják a nevet is, az Alitalia helyett ITA néven (Italia Trasporto Aereo) működnének tovább.

Fotó: PAUL J. RICHARDS / AFP

A transzkontinentális járatokat kiszolgáló 26 gépből csak hat marad, a nemzetközi kapacitások ennek megfelelően 70 százalékkal csökkennek a lap szerint.

Az Alitalia igazgatósága ma szavaz a tervről, amelyet utána az olasz parlamentnek és az állami támogatások miatt az Európai Bizottságnak is jóvá kell hagynia. Ezzel 11 éve húzódó agóniából térhetne magához a légitársaság, amelynek korábban még az eladását tervezte a római kormány.

Jóval szerényebb méretben folytatná működését a csődvédelem alatt álló Norwegian Air is.

A harmadik legnagyobb európai fapados társaság részvényesei 80 százalékos többséggel jóváhagyták az életmentő 464 millió dolláros tőkebevonást, amellyel tavaszig kihúzná a most csupán hat géppel belföldi járatokat teljesítő légitársaság.

A 7,75 milliárd dolláros adósságot maga előtt görgető Norwegian állami segítségre már nem számíthat, de esélye van a túlélésre, ha hitelezői a követelésük egy részét tulajdonra váltják. Erre látszik is hajlandóság. A kedvező hírekre Oslóban 10 százalékkal drágultak a Norwegian részvényei.

Kapcsolódó cikkek