Cégvilág

Tíz százalékkal nőtt az IKEA forgalma

Egyre erősebb az IKEA az online értékesítésben, de továbbra is a hagyományos vásárlásból érkezik a nagyobb bevétel.

Az IKEA lakberendezési áru­ház bevétele a tavaszi zár­va tartás ellenére is 10 százalékkal nőtt a társaság 2020. augusztus 31-én befejeződött pénzügyi évében. Az online értékesítés iránti igény a duplájára nőtt, ez adta a teljes fogalom 13 százalékát – mondta a Világgazdaságnak Münzner Tímea, az Örs vezér téri IKEA áruházvezető-helyettese.

Az áruházak értékesítése ezen belül nyilvánvalóan esett az említett 47 napos zárva tartás során, amikor csak a házhoz szállítás és a „Kattints és vedd át” szolgáltatás működött.

Az online vásárlások márciusban és májusban voltak a legélénkebbek, és a lendületük az áruházak újranyitása után is megmaradt.

A járvány azonban világszerte problémát okozott a gyártásban és a szállításban, emellett az üzletláncnak a megváltozott vásárlási szokásokra és elvárásokra is reagálnia kellett:

a fenntarthatóságra törekvés során például az IKEA olyan átalakításokat hajt végre, amelyekkel még elérhetőbb, megfizethetőbb és fenntarthatóbb tud lenni.

Fotó: Kallus György

A járvány miatt nem bocsátott el munkavállalókat a vállalat, sőt, kétszázat fel is vett, már több mint 1600 dolgozója van. A létszámbővítés okát ugyan nem közölték, de vélhetően az erősödő online értékesítésből származó többletfeladatok állnak a háttérben.

Münzner Tímea rámutatott, hogy változik a vásárlók médiafogyasztása is, egyre többen keresnek inspirációt digitális csatornákon az otthonukból, amire szintén reagál a vállalat. Többek között megkezdte online tervezési szolgáltatásának a bevezetését, megújította a weboldalát, és – bár konkrétumot egyelőre nem tudni – újabb digitális megoldásokat tervez.

A svéd anyavállalat néhány hete már közölte, hogy megszűnik a hetvenéves IKEA-katalógus, amelyet egyébként is egyre kevesebben forgattak.

Az IKEA Magyarország januárban még arról számolt be, hogy a 2019. augusztus 31-én zárult pénzügyi évében 20,5 százalékkal, 90,3 milliárd forintra nőtt a forgalma. A három magyarországi áruházának valamelyikét 6,7 millióan keresték fel, és 3,5 millióan vásároltak is.

És bár már januárban is erősödött a vállalat online értékesítése, ám továbbra is kiemelkedő a hagyományos vásárlás szerepe, ezért több mint 1,7 milliárd forintot fordított a cég az áruházai fejlesztésére.

A vállalatnak 2030-ra teljesen át kell állnia a fenntartható működésre, ezért már minden új terméket úgy terveznek, hogy újrafelhasználható, újraértékesíthető, újrahasznosítható legyen.

Ennek egyik lépéseként az IKEA 2020. június 15-én elindította a magyarországi használtbútor-programját, amelyben átveszi a vásárlóktól a használt, de biztonságos és jó állapotú IKEA bútorokat.

Harminc országban

Az Ingka csoport 35,2 milliárd eurós IKEA kiskereskedelmi bevételről számolt be a 2020-as pénzügyi évre az előző évi 36,7 milliárd euró után. Az online értékesítés 60 százalékkal nőtt, míg a 2019-es pénzügyi évben 48 százalékkal. Az online forgalmazás a teljes értékesítés 18 százalékát adta, míg egy évvel korábban a 11 százalékát. Az IKEA márkát használó Ingkát Ingvar Kamprad alapította harminc éve. Harminc országban működnek IKEA áruházak.

 

IKEA online értékesítés lakberendezés
Kapcsolódó cikkek