Az eredmények azt mutatják, hogy a 2019 óta tartó juttatási keret csökkenésének trendje tovább folytatódik. A mért átlagos éves juttatási keret 6,6 százalékkal alacsonyabb idén, mint amit 2020-ban kínáltak a munkáltatók. A 2020-ban mért átlagos 273 000 forintos nettó éves keret idén 257 000 forint lett, míg bruttó értékre vetítve a tavalyi 371 000 forintos éves átlagos keret 2021-re 339.000 forintra csökkent.
VG
2021.01.25, 12:20
Megosztom a cikket
A korábbi évekhez képest több a kérdőjel a cégeknél, hogyan is nézzen ki az idei cafeteriarendszer. Eljött a nem szokványos utak keresésének az ideje. A HR Portál összefoglalója öt trendet mutat be.
1. Rutin helyett forgatókönyv
Más hozzáállás lesz idén nyerő a HR-esek között a juttatások tervezésénél. A Covid-helyzet miatt rendkívül nehezen tervezhető a jövő. Például nem tudható, mikor lesznek lazítások a járványhelyzetben, mikor nyitnak ki az éttermek, a szállodák, a szórakozóhelyek.
Rutin helyett több forgatókönyvvel kell készülni, és akár egy-két napon belül az aktuális lehetőségekhez igazítani a juttatásokat
– mondja Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója.
Hozzáteszi, hogy minden korábbinál fontosabb lett a rugalmasság, a HR-esek pedig keresik az újdonságokat, az adott helyzetre legjobban reagáló juttatási elemeket.
Fata László juttatási szakértő szerint, ha nyáron „kinyílik” az ország, akkor a legnépszerűbb elem, a SZÉP Kártya jól használható kikapcsolódásra (nyaralás, szórakozás, szabadidő, étterem), ráadásul június 30-ig a munkáltató 16,5 százalékos közteherrel adhatja szállásra 400 ezer, vendéglátásra 265 ezer, szabadidőre 135 ezer forintos keretösszegig.
Ha nem, vagy korlátozott lesz a mozgás, akkor viszont fontosabbak lehetnek más juttatások, például az otthoni munkavégzés támogatása, járványügyi szűrések. A változó helyzetet már tavaly megtapasztalhatták a munkavállalók, amikor az adómentesen adható kulturális és sportrendezvényekre szóló belépők keretét nem tudták az év elején tervezett mértékben felhasználni.
2. Előtérbe kerülnek a munkavállalók igényei
Fontos felmérni azt is, hogy mire van a munkavállalóknak igénye. Fata László arra figyelmeztet, hogy ez cégenként, korosztályonként eltérő, így nem spórolható meg a beszélgetés, vagy kérdőíveken az igények felmérése. Bevonhatók ebbe a középvezetők is, akik közelebb dolgoznak a munkavállalókhoz, mint a HR vagy a felsővezetés. Nem érdemes azonban csak dolgozói érdeklődés alapján, csak választható juttatási csomagot összeállítani.
A sikeres juttatásoknál figyelni kell a munkáltatói célokra is.
Home office-ban dolgozóknál például fontos lehet
a hatékony munkát lehetővé tevő munkaállomás, egy ergonomikus szék vagy egy gyors netkapcsolat, amit nem biztos, hogy mindenki beleválogatna a cafeteria keretébe.
Fotó: VG/Vémi Zoltán
3. Fontosabb lesz a biztonság és a családtagok támogatása
Az Edenred Magyarországon tavaly novemberben kutatást készített, amelynek egyik legfontosabb eredménye:
előtérbe került a munkavállalóknál a biztonság, a megkérdezettek kétharmada válaszolta azt, hogy anyagilag segíti családtagjait.
Erre az igényre született meg a cég új kártyacsaládja, amely február 1-től elérhető. Ennek lényege: a munkaadó közvetlenül a munkavállaló családtagjait támogatja. A munkaadó a támogatást a családtag nevére kiállított kártyán teszi elérhetővé, amit aztán a hozzátartozó meghatározott termékkörök vásárlására használhat (készpénzre nem válthat). A termékkörök igazodnak az egyes csoportok költési szokásaihoz és mindennapi szükségleteihez.
A juttatás az adójogszabályokban „egyéb jövedelem” kategóriában adózik (37,76 százalékkal).
Szendrő Tamás megjegyzi, hogy egy ilyen típusú támogatás
azt üzeni a dolgozónak, hogy a cég valóban odafigyel rá és reagál az aktuális helyzetére, ezáltal erősítheti a munkavállaló elköteleződését.
4. Fókuszban az egészségmegőrzés
Szendrő Tamás és Fata László is úgy látja, hogy
a járványhelyzet felértékelte az egészségmegőrzést.
A járványügyi szűrővizsgálat adómentes juttatási elemként való megjelenése ráirányította a figyelmet a már egy ideje szintén adómentesen adható oltásokra (minden védőoltásra vonatkozik a kullancstól az influenzáig), amit korábban kevesen használtak. Az egészségbiztosítási szolgáltatások népszerűségének növekedése pedig már a Covid előtt megfigyelhető volt.
5. Erősödőben a fix juttatások
A Cafeteria TREND most lezárult, a több mint 600 munkaadó részvételével zajlott felmérés eredménye, hogy a szervezetek 36 százaléka nettó rendszerben adja a juttatásokat, ami érezhető elmozdulás a korábbi évek 26 százalék körüli szintjéhez képest.
Ez azt jelenti, hogy a munkaadó befizeti a teljes közterhet a kiadott juttatás után, nem vonják le az adót a munkavállaló keretéből. Fata László az eredményt úgy kommentálta, hogy ez a fix juttatások erősödését is jelzi. A cégek általában a maguk részéről és a munkavállaló számára is fontos elemeknél alkalmazzák ezt az elszámolási módot.
Ki, mennyit ad 2021-ben?
Január közepén a www.cafeteriatrend.hu oldal hírlevél olvasói közt megvizsgálta, hogyan alakulnak a juttatási keretek 2021-re. A válaszadók 36 százaléka alkalmaz nettó elvű juttatási rendszert, míg 57 százalék bruttó cafeteria kerettel dolgozik, melynél a keretösszeg tartalmazza a juttatásokhoz kapcsolódó költségeket is.
„A válaszadóknál a tavalyi évhez képest jelentősen nőtt azok száma, akik nem adnak vagy 100 ezer forint alatt biztosítanak cafeteria keretet. Míg tavaly 6 százalék nyilatkozott így, addig 2021-re a válaszadók 17 százaléka nyújt ilyen alacsonyabb mértékű juttatási csomagot. Emellett a többi juttatási összegnél jelentősebb változás nem tapasztalható az előző évhez képest. Így a keretösszeg csökkenés főképp annak tudható be, hogy a munkáltatók egy része megszüntette az eddig ilyen formában kínált juttatási csomagját” – összegezte Fata László, a Cafeteria TREND szakértője.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.