Tizenkét darab L–39NG Trainer modellt adott el Vietnámnak a Tombor András üzletember többségi tulajdonában álló Aero Vodochody Aerospace (Aero) repülőgépgyártó. A tavaly ősszel nemzetközi típusbizonyítványt szerző, az EU és a NATO sztenderdjeinek is megfelelő sugárhajtású gépek 2023 és 2024 között érkeznek meg a vevőhöz. A konkrét szerződés az L–39NG fejlesztésében stratégiai partnerként közreműködő cseh Omnipol és a vietnámi védelmi minisztérium között jött létre. Ez kiterjed a pilóták, oktatók, földi kiszolgáló személyzet és szerelők képzésére, a repülőgép-pótalkatrészek, illetve a földi képzéshez szükséges felszerelések szállítására, továbbá a logisztikai támogatás és a speciális repülőtéri rendszerek kiépítésére is. Az Aero lapunk megkeresésére közölte, hogy a teljesítés részleteiről zajlanak a tárgyalások az Omnipollal, a tranzakció értékéről nem adott információt. Ugyanakkor a cég kifejezte örömét az exportügylet kapcsán, mivel a vietnámi piac mindig is meghatározó volt számára. A felek közti katonairepülőgép-kereskedelem nagy múltra tekint vissza, az Omnipol 31 darabot adott el a legendás, szintén Aero-gyártmányú L–39 Albatrosból a távol-keleti országnak.
Az új L–39NG egy korszerű repülő, amely könnyű támadó gépként vagy kiképzőgépként is funkcionálhat a modern légierőben. Kifejlesztése eredetileg az Aero, annak tulajdonosa, a Penta Investments, valamint a stratégiai partner és társtulajdonos Omnipol csoport projektje. Ám 2020 júniusában a repülőgépgyártót birtokló holding részvényeinek száz százaléka átkerült a magyar Aero Investment Partners Zrt.-hez. Ennek 51 százalékát tulajdonolja Tombor András, 49 százalékát a cseh Aero International s.r.o., amely Richard Háva vállalkozó és családja érdekeltsége, akiké az Omnipol is.
Az Aero szóvivője, Tereza Vrublová a Világgazdaságnak elmondta, hogy a vietnámi ügyleten kívül eddig négy darab L–39NG-re írtak alá szerződést Szenegállal, ennek a hatálybalépése kitolódott a koronavírus-világjárvány okozta nehézségek miatt. Ezenfelül ugyancsak négy repülőgépet kell leszállítaniuk a cseh védelmi minisztérium tulajdonában lévő pardubicei pilótaképző központba. Arról is beszélt, hogy több olyan tárgyalást is folytatnak, amelyek előrehaladott szakaszukhoz érkeztek. Konkrét országokat nem említett, de jelezte, hogy főképp európai, valamint délkelet-ázsiai ügyfelekről van szó. „Meggyőződésünk, hogy még ebben az évben legalább egy új vevőnkről be tudunk számolni” – mondta lapunknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.