Cégvilág

Fúj, szűr, világít, hangosbeszél

Többtucatnyi elektronikai gyártó repült rá a maszkok fejlesztésére, tömeggyártására. Van ventilátoros, átlátszó, világító, HEPA-szűrős, mikrofon/hangszórós, sőt ultramodern sci-fi-tojásfejes dizájnú változat is. A néha 50–90 ezer forintos darabok is igen kelendők. Van modell, amelyre – a borsos ára ellenére – egy-két hónapot is várni kell.

Kapitalizmusban élünk, így nem meglepő, hogy minden fontos igényből hatalmas üzlet kerekedik – igaz ez a maszkok fejlesztésére, gyártására, forgalmazására is. Ráadásul az innováció korunk egyik vezényszava, így nem pusztán több maszk árasztja el a piacot, vagy különleges anyagú és színű, mintájú produktumok, hanem sok más, részint digitális újdonság is.

Például a kütyüvilág, a startupok és a nagyobb technológiai cégek szintén „rárepültek” erre a nyilvánvalóan rakétasebességgel növekvő üzleti részszegmensre.

Mégiscsak sok milliárd potenciális vásárlóról van szó, s természetesen egy ember nem egy maszkot, vagy legalábbis nem egy kiegészítő szűrőbetétet használ el évente. Ráadásul, ha a pandémia le is cseng, a maszkviselés kötelezettsége, valamint terjeszkedő divatja is bizonyosan hosszú-hosszú ideig velünk marad. Az óriási kereslet pedig ezen terület extrém csodáinak szintén rengeteg lehetőséget, jelentős profitot ígér.

Nagy gyártók, csúcsdarabok

Ezért hát olyan nagyok is beszállnak az okosmaszküzletbe, mint a kínai Apple-ként is emlegetett Xiaomi vagy éppen a videójáték-kiegészítőket gyártó Razer (néhány különleges megoldás nevét, leírását, árát lásd külön). Nézzük először a minap prototípusból gyártásra érett Razer-terméket, a Project Hazelt, amelyet – kicsit talán megkésve – csak január elején mutattak be a Las Vegas-i CES innovációs, szórakoztatóelektronikai kiállításon.

Sőt ekkor még csak koncepcióként jelent meg; egy friss, március végi hír szerint azonban rövidesen bizonyosan tömegtermék lesz belőle. Sajnos azt, hogy mikor és mennyiért érkezhet ez a fura csúcsmaszk, még nem árulta el a szingapúri–amerikai, nálunk – a digitális játékok kedvelőit leszámítva – kevéssé ismert nemzetközi nagyvállalat.

Az azonban bizonyos, hogy 30-40 ezer forintnál nem lesz olcsóbb.

Természetesen egy N95-ös (FFP2-es) légzésvédős műanyag maszk a Hazel alapja is, csakhogy ez egy gamereknek (a számítógépes játékokkal sok időt töltőknek) fejlesztett termék. Mint egyre több modern, többször használatos, cserélhető szűrőbetétes maszk, úgy ez is átlátszó, hogy lássuk a szájmozgást. Ez különösen fontos a hallássérülteknek, akik a maszkos emberek szájáról ugyebár nem tudnak olvasni, vagy akár játék közben, ha a másik fején ott az elmaradhatatlan fejhallgató. De persze az ép hallásúak számára is nagyon lényeges az arckifejezések széles tárháza.

Fotó: Shutterstock

Viszont a Razernél csavartak egyet a dolgon: itt a sötétben is látszik a viselő szájmozgása, mert a szerkezet kevés fény esetére automatikusan aktiválódó belső LED-es világítást kapott. A cég VoiceAmp megoldása pedig mikrofonnal rögzíti, majd egy kis erősítő és hangszóró révén felerősíti a használó hangját, hogy a maszk mögül is jól lehessen hallani. Emlékezzünk csak Darth Vaderre…

Persze ilyen tudás mellett szó sincs eldobható eszközről: cserélhető és újratölthető korong szellőzőket használnak a légtisztításra.

De van egy további csavar: vezeték nélküli, UV-fénnyel fertőtlenítő belsővel ellátott gyorstöltő doboz is jár a csodamaszkhoz, amelyet elég estére belehelyezni, s reggelre feltöltődik, menetkész lesz.

Van olyan produktum is, amely elem nélkül, elektrosztatikus anyaga révén szűr, s több gyártó épít be FFP2-es, FFP3-as szűrőkkel ellátott szellőzőventilátort vagy éppen mikrofont.

Egy-egy ventilátoros maszk – például Xiaomi modell – pedig nálunk is elérhető, több hazai webáruház kínálatában megtalálható, jellemzően 10-12 ezer forintos áron. A Xiaomi Purely persze mini-Darth Vader-es kinézetet kölcsönöz a használójának – különösen feketében, hiszen akkor jobban látszik a kék visszajelző a kidudorodó elektromotoros szellőztetőegységen.

Ám a kínai megoldás kis ventilátora nemcsak nyolc órát bír egyhuzamban, de három fokozatban állítható is a légbefújás intenzitása. Ugyan hangos egy kicsit, de állítólag nem rázkódik tőle az arcunk, és sokkalta jobban kapunk levegőt a kis elektromos segítség miatt.

Sok a startup, drágák a kütyük

Szétnézve a kínálatban, mindkét nagy innovációs pénzgyűjtő platform, a Kickstarter és az Indiegogo is tucatszám ontja magából a különlegesebbnél különlegesebb okosmaszkokat. Táblázatunkban 30–50, sőt 90 ezer forintos darabok is szerepelnek. Ha pedig azt gondolnánk, hogy ennyit nem adnak egy-egy maszkért, nagyot tévedünk.

A drága, nem meglepően olasz–spanyol fejlesztésű Cliuból jelenleg éppen egyet sem rendelhetünk, mert az előrendelésben – ahogy az ilyen oldalakon szokásos – mindet eladták, több mint 4100 darabot.

A fejlesztésre és a gyártásra nem kevesebb mint 267 millió forintnak megfelelő eurót kalapoztak össze a kis milánói csapat tagjai az előrendelések felvételével.

Ez egy kis cégnél érthető, de azért fura, hogy a bő négyezer vevő ennyire padlóra küldte a gyártási kapacitást.

Bár az igaz, hogy a weboldalukon május 5-re ígérik a következő adag szállítmányt, de ott már jóval drágább a készülék:

az alapváltozat közel 100, az elektronikával szerelt Pro példány pedig 250 euró, szemben az Indiegogo-kampány ezek szerint bevezető, 50 és 130 euró körüli árával.

Igen, ilyen a kereslet-kínálat vezérelte gazdaság: a növekvő igény, valamint a kialakult áruhiány áremelkedést és persze több profitot eredményez.

Az online tesztek tanúsága szerint az egyik legkülönlegesebb, legmerészebb fejlesztés úgy néz ki, mintha a viselője egy 70-es évekbeli retró sci-fi-filmből lépett volna elő.

A dizájncsoda neve Blanc. Egy fehér, fej méretű, hosszában szétnyitható tojást képzeljünk el, felül, a szemnél fekete, pontosabban sötétített, átlátszó műanyag csíkkal. A belsejét tekintve egy búvárszemüveg-szerű üreg és persze a maszk tárul fel. Ilyen extravagáns viseletben persze csak a legőrültebb divatozók járnak majd, akik nyilván a kérhető dizájnelemekkel egyedivé is teszik a „tojásfejüket”…

árvány maszkhasználat startup koronavírus kütyük okos eszközök maszk
Kapcsolódó cikkek