A BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. (BM Heros LEK) nyerte meg az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 2021-es feltételes mentőgépjármű-beszerzését. Az EKR felületén a napokban jelent meg az összegzés az ajánlatok elbírálásáról, az eljárás jelenleg szerződéskötési szakaszban tart. A BM Heros LEK egyedüliként nyújtott be pályázatot, és
mintegy nettó 4,25 milliárd forint összárát ajánlott az OMSZ megrendelésének teljesítésére.
A mentőszolgálat eredetileg ennél valamivel magasabb, több mint 4,4 milliárd forintos keretösszeget határozott meg a projektre. Erre a költségvetési fedezetre támogatási kérelmet nyújtott be. Ezzel összefüggésben a dokumentumokban az szerepel, hogy a nyertes ajánlata a fedezetre tekintettel is megfelelő. Az OMSZ-nek nem ez az első milliárdos értékű mentőbeszerzése, és a BM Heros LEK győzelme sem előzmény nélküli. A mentőszolgálat tavaly az Országos Rendőr-főkapitánysággal közösen bonyolított le egy
csaknem nettó 3,2 milliárdos tendert, amelyet végül, többkörös próbálkozást követően, a cég nyert el 2020 őszén.
A BM Heros LEK a Belügyminisztérium által 2001-ben alapított BM Heros Zrt. 2015-ben létrehozott leányvállalata. Ebbe a vállalatba szervezték ki egyebek mellett a minisztériumhoz tartozó intézmények által üzemeltetett gépjárművek és technikai eszközök karbantartását.
Mivel a BM Heros Zrt. elsősorban a magyarországi tűzoltógépjárművek kis szériás sorozatgyártásáról ismert, nem meglepő, hogy a BM Heros LEK alvállalkozóra is támaszkodna a mentőbeszerzés lebonyolításához. Ez a társaság a Profile Vehicles Oy, illetve annak magyarországi fióktelepe. A Profile Vehicles Oy egy nemzetközileg is elismert finn cég, amely speciális mentő- és rendvédelmi járműveket is gyárt.
Az egyelőre nem ismert, hogy a BM Heros LEK a közel 4,25 milliárd forintos összegért pontosan hány járművet szállíthat le, lapunk becslése szerint jóval száz fölötti darab mentőkocsiról lehet szó.
A kiírásban az MSZ EN 1789 szabvány (ez az európai sztenderd határozza meg a betegek szállításához és gondozásához használt közúti mentők tervezésének, tesztelésének, teljesítményének és felszerelésének követelményeit) szerinti gépjárművek beszerzésére 24 hónap időtartamot határoztak meg. Az OMSZ B és C típusú, vagyis sürgősségi, valamint mobil intenzív ellátásra képes autókat vásárolna. Ha ez megvalósul, mérföldkőhöz érkezik az OMSZ járműprogramja: a 2010 óta beszerzett mentőautók száma ezer fölé emelkedhet. Figyelembe véve, hogy az OMSZ által üzemeltetett flotta mindösszesen 1241 mentőautóból áll, mindez egyúttal azt is jelentené, hogy tíz év alatt csaknem a teljes járműpark lecserélődne.
Az elhasználódott mentők újakkal való kiváltásának az is az egyik eredménye, hogy mára a futó kocsik átlagéletkora öt év alatti – ez az adat Európában is kiemelkedőnek számít –, hétévesnél idősebb mentőautóval pedig csak a tartalék állományban lehet találkozni.