Jelenleg legalább tizenkét hónapos szállítási határidőkkel kell számolni az újlakóautó-rendeléseknél, és a lakókocsik is csak kevéssel gyorsabban érkeznek meg a tulajdonosokhoz – erről hazai, meghatározó piaci szereplők beszéltek a Világgazdaságnak. A járműszegmenst évek óta telített kapacitások jellemzik, korántsem számított ritkaságnak a négy-hat hónapos teljesítés, de a pandémia jócskán feljebb tornázta a várakozási időt. A leállított turizmus következtében ugyanis az utazni vágyó tömegek egy részénél felértékelődött a lakóautók és a lakókocsik kínálta lehetőség. Az üdülésre szánt források ebben a kategóriában csapódtak le, a kereslet berobbant, és új ügyfélkör jelent meg. „Nincs az a termék, amit ne tudnánk eladni” – fogalmazott egyik forrásunk.
Miközben a vásárlási szándék az egekbe szökött, a gyártók a beszállítói oldalon keletkező anyaghiánytól szenvednek, emiatt nem tudják kihasználni a rendelkezésre álló termelési kapacitásaikat. A hosszúra nyúló várólista lökést adott a használt járművek eladásának, a néhány éves lakóautókért kiélezett a verseny. Az új járműveknél az ebben a hónapban esedékes modellváltások ráadásul tovább rontják a kilátásokat, az ezekre vonatkozó szállítási időket csak nyártól lehet kalkulálni. „Aki most akar új lakóautót vagy lakókocsit, az bajban van, alig akad egy-egy darab, amelyet fel lehet kínálni” – emelte ki az egyik európai gyártó magyarországi érdekeltsége.
Az új lakókocsik és lakóautók hazai piacának értéke és volumene nehezen becsülhető, mivel külön nyilvántartást nem vezetnek róluk. Az előbbiek az újonnan forgalomba helyezett közúti vontatmányokkal, az utóbbiak a személygépjárművekkel és a kisbuszokkal tartoznak azonos besorolásba. Becslések szerint évente ezer fölötti értékesítés történik, az összérték pedig milliárdos nagyságrendű lehet. A forgalom zömét a lakókocsik adják, de a lakóautó is egyre népszerűbb. Az itthon előállított járműveknek csak a töredékét adják el határon belül, a többi exportra megy. Szabó Gabriella, Magyarország legnagyobb lakóautó-értékesítő és -kölcsönző cégének, a Suwenor Kft.-nek az értékesítési vezetője érdeklődésünkre elmondta, hogy a július–augusztusi két hónapban „a világ összes járműve is kevés lenne” az igények kielégítésére, de az ezen kívüli időszakban is csak bajosan lehet szabad autóhoz vagy kocsihoz hozzájutni. A vírus első hulláma lenullázta a bérlést (ennek napidíja nettó 20–40 ezer forint), az értékesítés viszont fokozatosan épült fel, és 2020 végére rekordot döntött. „Azt hittem, ezt nem lehet túlszárnyalni, de az idén márciusig a teljes tavalyi forgalom több mint felét már lebonyolítottuk. A filmforgatásokra kiadott járművön kívül mindent eladtunk.”
Az új vagy egy-két éves lakóautók 20 millió forintnál indulnak, az új lakókocsikat 6–10 millió forint között árazzák. A Suwenornál is tapasztalnak kapacitáshiányt, ugyanakkor azt is, hogy az érintett gyártók folyamatosan bővítenek, hogy meg tudjanak felelni az igényeknek. „Amíg nem tér vissza a biztonságérzet a légi közlekedésben, be kell rendezkednünk arra, hogy marad a felfokozott érdeklődés. A növekedés üteme lassulhat, de a mostani bázis hosszú távon is megmaradhat – mondta Szabó Gabriella. – Az biztos, hogy ha nem tör ki a világjárvány, nem következik be ilyen mértékű bővülés. Soha ekkora keresletet nem éltünk meg ezen a piacon.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.