BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb mérföldkőhöz ért a mentőbeszerzés

A mentőszolgálat rekordösszegért vásárolna mentőkocsikat. Ha sikerülne, azzal mintegy tíz év alatt csaknem a teljes flotta lecserélődne. A csapatszállító és az áruszállító járművekre kiírt eljárás viszont eredménytelen lett.

Folyamatban van a 2021 tavaszán elindított feltételes közbeszerzés új állapotú mentőgépjárművek beszerzésére – közölte a Világgazdaság érdeklődésére az Országos Mentőszolgálat (OMSZ). A több mint nettó 4,4 milliárd forintos kiírás kapcsán az elektronikus közbeszerzési rendszer felülete alapján arra lehet következtetni, hogy az április közepi ajánlattételi határidőig érkezett be pályázat a tenderre.

A B és C típusú, vagyis sürgősségi, valamint mobil intenzív ellátásra képes mentőkre vonatkozó közbeszerzés március 5-én jelent meg. Ugyanaznap írtak ki egy 50 darabos, áruszállító kistehergépjárműre, illetve egy 10 darabos, csapatszállító személygépjárműre szóló felhívást is. Ezt a kettőt azonban április végén hivatalosan is eredménytelennek mondták ki, miután egyetlen ajánlattevő sem jelentkezett. A mentőtendert viszont nem fújták le, és továbbra is bírálati szakaszban tart. Egyelőre nem derült ki, hogy pontosan hány darab mentő megrendelésére lehet elegendő a 4,4 milliárd forintos összeg. Az viszont tudható, hogy a beszerzés egy 24 hónapos keretmegállapodás alapján menne végbe, a szerződés teljesítése pedig 2023 első negyedévében várható.

Egy sikeres eljárás jelentősége ebben az esetben nem csupán abban merül ki, hogy ezzel a mentőszolgálat fejlődik, az érvényes és eredményes közbeszerzés fontos mérföldkő lenne az OMSZ életében. „Ha a mostani mentőjármű-beszerzés megvalósul, azzal a 2010 óta vásárolt mentőautók száma ezer fölé emelkedhet” – hangsúlyozták lapunknak. Figyelembe véve, hogy az OMSZ által üzemeltetett flotta mindösszesen 1241 mentőből áll, mindez egyúttal azt is jelentené, hogy mintegy tíz év alatt csaknem a teljes járműpark lecserélődik. A múlt év tavaszán Csató Gábor, a mentőszolgálat főigazgatója arról beszélt, hogy 2017 óta 410 új járművet kapott a szervezet. Az elhasználódott mentők újakkal való kiváltásának az is az egyik eredménye, hogy mára a futó kocsik átlagéletkora öt év alatt van a mentőszolgálatnál (ez az adat Európában is kiemelkedőnek számít), valamint az is, hogy hétévesnél idősebb mentőautó csak a tartalékállományban szerepel.

Az OMSZ-nél folyamatosan zajlik a járműprogram, legutóbb ugyancsak B és C kategóriás mentők közbeszerzését zárták le. Ezekből 40 darab C típusú gépjármű átadása a napokban történik meg, 42 darab B típusú mentőautó pedig május végén, június elején érkezik meg a szolgálathoz. Az előző év egészére 103 kocsi beszerzését tűzték ki célul. A szervezetnek nem a mostani az első milliárdos értékű mentőprojektje: tavaly az Országos Rendőr-főkapitánysággal közösen bonyolított le egy csaknem nettó 3,2 milliárd forintos tendert. Ezt többkörös próbálkozást követően a BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. nyerte el 2020 őszén. A cég a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság alá tartozó, járműgyártó és -karbantartó vállalkozás. Ennek a megállapodásnak a teljesülése 2023 elején esedékes.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.