BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állta az ingyenparkolást a mobilfizetési rendszer

A járvány elleni védekezés milliárdos kiesést okozott az állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nek, de a vírushelyzet berobbantotta a szolgáltatás iránti keresletet.

A negatív mellett pozitív hatása is volt a mobilfizetés piacán a Covid-járványnak – erről az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) vezérigazgatója beszélt a Világgazdaságnak. Veres Mihály elmondta, hogy a 2019-ben még több mint 37 millió mobilfizetési tranzakció 2020-ban a felére zuhant. A társaság nettó árbevétele a pénzügyi beszámolója szerint csaknem 2,5 milliárd forinttal, 24,38 milliárdra csökkent, adózott eredménye pedig több mint 300 milliós veszteségbe fordult a korábbi 723 milliós nyereségből.

A veszélyhelyzeti intézkedésként bevezetett ingyenparkolással a fizetős parkolások jelentős része kiesett: tavaly ebből 9,48 milliárd folyt be, míg két éve 15,23 milliárd. A zárva tartó intézmények miatt a belépőjegy-értékesítés is leállt. A közlekedési mobiljegy forgalma is esett a közösségi közlekedés csökkenése miatt, de a továbbra is a tömegközlekedést használók között megugrott a digitális jegyet, bérletet vásárlók aránya. A 2019 júniusa óta vásárolható közlekedési mobiljegyeknél a tranzakciók száma 2020 végére az eredeti csaknem hússzorosára, értéke pedig a tízszeresére, 3,4 milliárd forintra nőtt.

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer (NMFR) ügyfeleinek száma 2020-ban és 2021-ben is látványosan nőtt. Ezen országos szolgáltatásokat – a viszonteladói bázissal együtt – már mintegy ötmillióan használják, számuk az ősszel meghaladhatja a hatmilliót. Közülük május végén 620 ezer volt az NM saját ügyfele, míg a tavaly májusi adat 375 ezer, a 2019. májusi pedig 60 ezer volt. A felhasználók táborát ma főleg a közlekedési mobiljegy szélesíti, de a pandémia áttörést hozott az elektronikus megoldásokat eddig elutasítóknál is. „A legnagyobb feladat az új fogyasztók megtartása” – mutatott rá Veres Mihály. Ebben fontos szerepe lehet a kényelmi díj eltörlésének, ami a mobilfizetési platform új, koncessziós rendszerben történő üzemeltetésének indulásával esedékes. Az NM vezérigazgatója rámutatott: a mobilvásárlásnak hosszú távon olcsóbbnak kell lennie a hagyományosnál, a növekedés dinamikáját csak így lehet fenntartani. A társaság akkor dönti el, hogy elindul-e az eljáráson, ha megjelenik a koncessziós felhívás. „Ha a kiírás megengedi, pályázni fogunk. A koncesszió a közlekedési közszolgáltatásokra, a közterületi parkolásra, az autópálya-használati díjra, valamint az útdíjfizetésre terjed ki. Ez fontos csomag, de csak egy szelete a digitális szolgáltatásoknak. Kiterjedt piacról van szó, amelynek most jött el a nagy korszaka, és még számos területe kiaknázatlan.”

Június végére derül ki, hogy a közelmúltban újraindult fizetős parkolás mértéke visszaáll-e a járvány előtti szintre. A felhasználói szokások ugyanis megváltoztak a lockdown nyomán, a normális fogyasztás a korábbi alatt maradhat. Az NMFR szerepe felértékelődött, az új szolgáltatók hullámokban jelennek meg a platformon. Az NM is folyamatosan fejleszti a rendszert, egyik innovációja egy olyan speciális automata, amellyel PET-palack, alumíniumdoboz vagy üveggöngyöleg váltható vissza digitális termékért, például közlekedési jegyért, belépőért. „Az a kulcs, hogy az új értékláncok digitalizálása a mobiltelefonhoz kapcsolódjon. Így összeköthető számos szolgáltatás értékesítése, és egyetlen applikációról intézhető a közlekedés, a szórakozás vagy éppen a szolgáltatások megrendelése.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.