Bár az iskolai kirándulások engedélyezésével úgy tűnt, az utolsó pillanatban mégis érkezik némi forrás a több mint egy éve kínlódó szektorba, de a tényleges megrendelések nagyságrendje messze elmarad a remélttől – mondta a Világgazdaságnak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára. Az iskoláscsoportokon kívül hiányoznak az idén a belföldi csoportos utak és a kiutaztatások is, nem indultak be a szállodahajók, amelyek szárazföldi programjaihoz jelentős számú buszt szerződtettek minden évben. A turisztikai utaztatásnak új és stabil piacot, vaskos mentőövet biztosíthatna a kormány, ha lehetővé tenné a Széchenyi Pihenőkártyák felhasználását belföldi túrákhoz, amit akár a Budapest újraindul néven meghirdetett akcióra is fel lehetne fűzni. A belföldi csoportos turizmust meg kellene mozdítani, amire pontos koncepcióval is előállt a NiT Hungary. Nevezetesen az kérik a kormánytól, hogy az a 88 multinacionális cég, amellyel stratégiai megállapodást kötöttek a kormányzati gazdaságpolitika megvalósítása érdekében, béren kívüli juttatásként, a cafeteriakeretből a saját munkavállalóit fizesse be buszos utakra. Szervezett, nagyszámú utazóra van ugyanis szükség ahhoz, hogy a külföldi turisták visszatéréséig hátralévő, még mindig beláthatatlan időszakban legalább a túléléshez szükséges összegű bevételhez jussanak a hitelekkel, lízingdíjakkal, amortizációs költséggel, biztosításokkal terhelt vállalkozások.
Fontos eredmény, hogy a gazdaságvédelmi intézkedések kapcsán a különjárati személyszállítást végző vállalkozásokat végre hivatalosan is a turisztikai ágazatba sorolták, ami alapvetően szükséges volt ahhoz, hogy mindazokat az állami mentőöveket megragadhassák, amelyeket partnereik, az utazási irodák, a ki- és beutaztatók és a különböző turisztikai attrakciók üzemeltetői is. Így hozzáférhetnek a szabad felhasználású, gyakorlatilag költség- és kamatmentes 100 milliárd forintos turisztikai hitelkerethez, igénybe vehetik a maximum 10 millió forintos gyorskölcsönt, és tavaly novembertől élhetnek a bértámogatással és járulékmentességgel. Igaz, mire mindezt megkapták, eltelt nyolc hónap tavaly bevétel nélkül, és az alkalmazottak zömét már elengedték a fizetést adni képtelen vállalkozások. Nagy gond lesz pillanatokon belül a munkaerőhiány, a turistabuszosok korábbi gépkocsivezetőinek egy része a közszolgáltatásban helyezkedett el többéves munkaszerződésekkel, míg a hajdani állomány 40-45 százaléka 60 év feletti volt, és többségében nyugdíjba ment most. Hivatásos buszvezetői engedélyt szerezni ma 2,5-3 millió forint, amire önköltséges alapon senki sem fog vállalkozni, a cégeknek meg ez egy újabb költségteher lesz. Egyelőre megbecsülhetetlen, hogy mennyire tizedelte meg a pandémia a szektorbeli cégeket. A restart előtt a fizetőképes kereslet növelése érdekében fontos lenne az áfa csökkentése, ami az államnak a számlás forgalom növekedése és a szektor „fehérítése” miatt nem okozna tényleges bevételkiesést.
A hajdani állomány
40-45
százaléka hatvan év feletti volt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.