BUX 51,268.65
+1.07%
BUMIX 4,277.37
-0.33%
+1.88%
OTP 17,580
+1.71%
KPACK 9,000
-1.64%
0.00%
0.00%
+0.26%
+1.68%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,350
-1.10%
0.00%
0.00%
+0.59%
-2.69%
-1.32%
+0.47%
-3.64%
+0.77%
OTT1 149.2
0.00%
-0.83%
MOL 2,456
+0.90%
+6.54%
ALTEO 1,760
+2.92%
-2.44%
0.00%
EHEP 1,740
-1.42%
0.00%
-1.11%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.27%
-0.59%
-3.88%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
+2.50%
-0.44%
+3.05%
+5.65%
-1.54%
NUTEX 16.18
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Megtetszett a finneknek a paksi fűtőelem

A TVEL, az oroszországi Rosz­atom atomholding üzemanyaggyártó vállalata hasonló módosított fűtőelemet fejlesztett ki a finnországi loviisai atomerőműnek, mint amilyet a paksi is használ. A nagyobb urántartalmú üzemanyag-kazetták használatával nő az atomerőmű működésének hatékonysága – emelte ki a Roszatom közleménye.

Fotó: VG / Móricz-Sabján Simon

A paksihoz hasonlóan VVER–440‑es nyomottvizes blokkokkal üzemelő finn atomerőmű számára úgy csökkentették – a még csak gyártandó – üzemanyagpálcákban az urán tömegét, hogy közben csökkent a 235-ös tömegszámú uránizotóp dúsítottsága, a reaktor hőtermelése viszont nem.

Különbség viszont a loviisai és a paksi megoldás között – erre a közleményben Alekszandr Ugrjumov, a TVEL tudományos-műszaki és minőségbiztosítási kérdésekért felelős alelnöke mutatott rá –, hogy az előbbivel szemben Pakson a hatékonyság az üzemeltetéshez szükséges üzemanyag-kazetták mennyiségének csökkentésével növelhető.

Közös a két atomerőműben, hogy már mindkettő átesett teljesítménynövelésen. Az 1014 megawatt villamos teljesítményű finn atomerőmű adja a finnországi áramtermelés több mint 10 százalékát, míg a paksi a hazainak mintegy felét.

A VVER–440 típusú reaktorok számára készült második generációs nukleáris üzemanyag optimalizálja az urán és a víz mint moderátor arányát a reaktor aktív zónájában, ami kedvezően hat az erőművek működtetésének műszaki és gazdasági paramétereire. A paksi fejlesztést tavaly ősszel, a loviisait pedig az idén fejezte be a TVEL. Az új, módosított üzemanyagot a Moszkva közelében fekvő Elektrosztal városában működő, a TVEL-hez tartozó gépgyárban állítják elő.

Kapcsolódó cikkek