Egy amerikai kutatóintézet elemzést készített a gépjárművek élettartamára vonatkozó szennyezőanyag-kibocsátásról, amely élénk vita tárgyát képezi a környezetbarátabb megoldásokat sürgető kormányfők között - írja a Reuters. Az Argonne Nemzeti Laboratórium több száz paramétert figyelembe vett a kutatás elvégzésekor, többek között az elektromos autók akkumulátoraiban használt fémtípusokat vagy az alumínium-, illetve műanyagalkatrészek mennyiségét.

Fotó: Shutterstock

Jarod Cory Kelly, amerikai energiaügyi szakértő szerint az elektromos járművek gyártásához több szén-dioxidra van szükség a lítiumakkumulátorok gyártása miatt, mint amennyi a hagyományos autók előállításához szükséges.

Egyéb tényezők, például a villamosenergia előállítási helye is befolyásolhatja a környezeti károsanyag-kibocsátás mértékét. Az Egyesült Államokban a villamosenergia 23 százaléka származik széntüzelésű hőerőművekből, míg Norvégiában az elektromos áramot megújuló források, vízierőművek állítják elő. Így a Norvégiában használt Teslának kisebb az ökológia lábnyoma, mint ugyanannak a Teslának az Egyesült Államokban. Amennyiben az elektromos áramot szénerőmű termeli meg, amely kifejezetten jellemző Kínára vagy Lengyelországra, az elektromos gépjárműnek 78700 kilométert kellene megtennie, mire működése gazdaságos lenne.

A kutatás megállapította, hogy a benzines autók szén-dioxid kibocsátása összességében nagyobb az elektromos autókénál.

 Az EV modellek legrosszabb esetben is csupán 4,1 millió gramm szén-dioxidot termelnek évente, míg egy benzinnel működő gépjármű több mint 4, 6 millió grammnyit. A kutatás szerint az elektromos autók használata az első évben még nem térül meg, 24 ezer megtett kilométer után már megfigyelhető, hogy működésük fenntarthatóbb és kisebb ökológiai lábnyomot hagynak maguk után a hagyományos gépjárművekkel szemben.

Fotó: Kallus György / VG

Az elvégzett kutatás szerint az elektromos autók használata hosszú távon kifizetődő. Mások azonban kevésbé optimisták az elektromos autók használatát illetően. Daniel Ernst, a Liege-i Egyetem kutatója 2009-ben például úgy nyilatkozott, hogy egy átlagos EV modellnek 700 000 kilométert kell megtennie, mire kevesebb szén-dioxidot bocsátana ki, mint egy benzinnel működő autó. Egyéb csoportok is úgy vélekednek, hogy az elektromos autók nem feltétlenül tisztábbak vagy környezetbarátabbak a fosszilis energiát használó autóknál. A 600 olajcéget képviselő Amerikai Ásványolaj Intézet (American Petroleum Institute) szerint számos kutatás bizonyítja, hogy a különböző meghajtású autók hasonló mértékű üvegházhatású gázt bocsátanak ki.