Hat cég maradt versenyben a fővárosi, új elektromos szóló autóbuszok beszerzésére kiírt tenderben. Az EKR felületére a napokban feltöltött összegzésből kiderül, hogy összesen tíz részvételi jelentkezés érkezett be az április közepi határidőig. Ezek közül a Volvo Hungária, a cseh SOR Libchavy, a szintén cseh Skoda Electric, az MAN Kft., az Omnibus Hungária és a ráckevei Goldy Mobility pályázatát találta alkalmasnak és érvényesnek az ajánlatkérő BKV. Négy vállalkozást, a Belkommunmash Nyrt. és OPF Kft.-t, illetve a Cs-Process és az Ebusco B. V.-t közös ajánlattevőként, a török Karsan Otomotivot, valamint a kínai hátterű BYD Europe-ot pedig egyedüli indulóként zárták ki a közbeszerzésből alkalmatlanság és érvénytelenség miatt. 

A magyarországi leánnyal is rendelkező BYD kieséséhez kifejezetten szokatlan körülmények vezettek. A BYD Europe B. V. május elején hiánypótlási felhívást kapott a BKV-tól. A fővárosi tulajdonú közlekedési vállalat szerint a társaság ennek teljesítése során véletlenül visszavonta a részvételi jelentkezését az EKR-en keresztül, amit még aznap jelzett a BKV-nak. Az ajánlatkérő az eset kezelése kapcsán megkereste az EKR-t üzemeltető Nekszt Kft.-t, amely azt a választ adta, hogy

az EKR-ben visszavont részvételi jelentkezést nem lehetséges újból aktívvá tenni, ezáltal a jelentkezőnek nincs lehetősége a továbbiakban részt venni az eljárásban.

Erre hivatkozva a BKV megállapította, hogy a BYD Europe B. V. pályázata érvénytelennek minősül. A Világgazdaság érdeklődésére Krenner László, a BYD kelet-közép-európai értékesítési vezetője ugyan megerősítette a történteket, de kiemelte, hogy a cégnek nem volt lehetősége másként eljárni.

A BKV egy valóban elkövetett adminisztratív hiba miatt kért hiánypótlást tőlünk, de ezt nem lehetett az EKR felületén átvezetni, mert hiányzott a formai megoldás. Ezért úgy döntöttünk, hogy visszavonjuk az eredeti jelentkezést, hogy aztán a már javított pályázatot újra feltöltsük. Csakhogy ez nem sikerült.

Utalt rá, hogy a cég mérlegeli, hogy hivatalos útra terelje-e aza ügyet, de hangsúlyozta, hogy ez nagyban függ attól, hogy mennyire életképes egyáltalán a fővárosi e-busz-tender. Információink szerint a kiírás mögött nincs fedezet, és alig látszik rá esély, hogy a közeljövőben forrást találjon Budapest. Krenner László megjegyzése erre vonatkozhatott.

A BYD egyik modelljét egyébként éppen a hetekben tesztelte a BKK a forgalomban. A közlekedésszervező akkor azt írta, hogy a tisztán elektromos hajtású, alacsony padlós BYD K9 UB 12m eBus városi autóbusz egy „a kor kihívásainak mindenben eleget tevő jármű”.

A BKV e-busz-tendere az idén márciusban jelent meg. Ennek keretében 80 darab járművet vásárolnának a hozzájuk tartozó töltőoszlopokkal és a szükséges telephelyi infrastruktúra kiépítésével. A zéró emissziós, alacsony padlós járműveknél kikötötték a kerekes székkel közlekedő utasok fel- és leszállására is alkalmas, utastéri és vezetőtéri légkondicionáló berendezéssel szerelt konstrukciót.