Az EU-n belüli online értékesítés (távértékesítés) szabályai szerint jelenleg csak az adott tagállamba történő, meghatározott értékhatárt (a tagállam választása szerint jellemzően évente 35 ezer eurót, azaz körülbelül 12 millió forintot vagy 100 ezer eurót, azaz mintegy 37 millió forintot) meghaladó értékesítések esetén kell az áfát a vevő helye szerinti tagállamban megfizetni, egyébként az eladó fizethet áfát a saját tagállamában. E szabályok július 1-től úgy változnak, hogy a határon átnyúló, elsősorban magánszemély vevő részére értékesített termékek esetében az áfát szinte minden esetben a vevő helye szerinti tagállamban kell megfizetni, az ott érvényes áfamértékkel. Mindez azt is jelenti, hogy a webáruháznak a vevők tagállamainak minden egyes nemzeti adóhatóságához külön-külön be kell jelentkeznie, majd az ott érvényes szabályok szerint külön-külön áfabevallásokat kell benyújtania és ennek megfelelő áfa befizetéseket kell teljesítenie.

Így a webáruházakat és ez által a végső fogyasztókat terhelő áfa összege biztosan változik majd, de annak érdekében, hogy az új szabályok legalább ne okozzanak nagyobb adminisztrációs terhet a vállalkozásoknak, hatékony ügyintézési lehetőséget kínál az új úgynevezett egyablakos e-kereskedelmi rendszer.

A jövő hónaptól lehetővé válik, hogy az adott webáruház – bármely EU-s országba értékesítsen is – kizárólag a saját országában, a saját nyelvén adjon be áfabevallást a más EU-s országokba történő értékesítései kapcsán.

A már évek óta alkalmazandó MOSS rendszer eddig csak az úgynevezett távolról is nyújtható, például telekommunikációs, rádiós és egyéb médiaszolgáltatások utáni áfakötelezettségek teljesítésére nyújtott egyszerűsítési lehetőséget. Ennek lényege, hogy az adózó a saját tagállami adóhatóságán keresztül teljesítheti a más tagállamokban esedékes áfabevallási és -befizetési kötelezettségét is. Az új szabályozás most kiterjeszti az egyablakos rendszer alkalmazásának lehetőségét minden, az EU-ban magánszemélyeknek nyújtott szolgáltatásra és távértékesítésre.

Fotó: Shutterstock

Mindez azt jelenti, hogy ha egy magyar webáruház az egyablakos rendszer használata mellett dönt, akkor elegendő a magyar adóhatóság által üzemeltetett rendszerbe bejelentkeznie és ott egységes bevallást benyújtania minden EU országba teljesített értékesítéseire vonatkozóan.

Ebben az esetben a a bevallási adatokat továbbítja azoknak a tagállamoknak, amelyeket a webáruház az egységes bevallásában feltüntetett. További egyszerűsítés, hogy az áfafizetés egyetlen összevont utalással teljesíthető, amelyet az adóhatóság a bevallásban foglaltaknak megfelelően továbbít azoknak a tagállamoknak, ahova az értékesítések történtek.

Az egyablakos rendszer előnye, hogy az eddigiektől eltérő módon nem szükséges áfaregisztrációt elvégezni és külön áfabevallásokat benyújtani más EU tagállamokban, hanem az értékesítő webáruház államának adóhatósága továbbítja majd az adatokat és a befizetett áfa összegét a többi érintett EU-s tagállam felé

– emelte ki Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi-élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere. Hozzátette: az Európai Tanács számításai szerint egyébként az egyablakos rendszer használatával az érintett vállalkozások az áfabevallással kapcsolatos adminisztrációs költségeik 95 százalékát megtakaríthatják.

Érdemes felülvizsgálni, hogy mely országokban célszerű fenntartani az áfaregisztrációt, és a webáruház melyik országban tudja azt megszüntetni az adminisztrációs költségek csökkentése érdekében

– mutatott rá Laczka Sándor igazgató, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi-élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője. Fontos azonban, hogy függetlenül az áfát érintő egyszerűsítéstől, előfordulhatnak olyan egyéb adó- vagy más kötelezettségek az egyes EU-s célországokban, amelyek miatt mégis szükséges az adószám megléte. Érdemes megvizsgálni ennek nyomán azt is, hogy az egyes célországokban esetlegesen teljesítendő egyéb kötelezettségekre hogyan hat ki a magyar egyablakos rendszer használata.

Összességében tehát szükséges átgondolni, hogy a webáruház az új egyablakos rendszeren keresztül történő kötelezettségeinek hogyan tud eleget tenni, érdemes-e ezt választania, mert számos olyan kérdés felmerülhet, amely megfontolást igényel. Ilyen lehet például az, hogyan kell regisztrálni az egyablakos rendszerben akkor, ha az adott társaság saját webáruházán keresztül, saját termékeit értékesíti, azonban online platformként is eljár, azaz más eladók termékeinek a közvetítésében is részt vesz.