Cégvilág

Covid és a Coca Cola már túl sok volt a magyar Costa Coffee-nak

A félvállról vett márkajogok is biztosan közrejátszottak a kávéház csődjében, de inkább valószínű, hogy a semmiből jött búcsú a járvány számlájára írható.

A céget felszámoljuk, a boltokat nem nyitjuk újra – erről Gótzy Miklós beszélt a Világgazdaságnak. Az itthon mintegy harminc Costa Coffee-üzletet működtető L-Coffee tulajdonos-ügyvezetőjénél lapunk arról érdeklődött, hogy tervez-e önálló márka alatt új kávéházat alapítani, miután a hétvégén hivatalosan is bejelentette, hogy végleg bezárja a Costa Coffee boltjait. Az L-Coffee még 2011-ben kötött franchise szerződést a jogtulajdonos Costa Coffee Internationallel,

az akkor még négy egységből álló hálózat 2019-re 29-re bővült. A vállalkozó a döntést azzal magyarázta, hogy „a Covid, a Coca-Cola aktivitás, illetve a Costa Coffee hozzáállása tönkre tette a vállalkozást”.

Az indokokat tekintve ez bővebb tájékoztatás annál, mint amit még vasárnap, a fejlemények közlésekor kommunikált a cég. Abban a kilenc oldalas dokumentumban ugyanis leginkább a márkajogok körüli visszásságok szerepeltek kiváltó okként. Ennek lényege, hogy a Costa Coffee márkanévre vonatkozó jogvédelem meglehetősen szellős, és mindössze a logóra, valamint a szóösszetételre terjed ki. Ezt az L-Coffee úgy minősítette, hogy 

a „király meztelen” és voltaképpen bárki vehet Costa Coffee stílusú bútorokat, vagy használhat ilyen arculati elemeket, így végső soron pedig minden korlátozás nélkül nyithat kávézót olyan látszattal, mintha az Costa Coffee lenne. 

Tehát az úgy nevezett debrandingelés esetén nincsenek megvédhető jogok az L-Coffee kezében. Ennek kapcsán szerettük volna megkérdezni Gótzy Miklóstól, hogyan lehetséges, hogy erre a problémára az elmúlt évtizedben nem derült fény, de ezzel összefüggésben nem kívánt nyilatkozni.

Fotó: AFP / Justin TALLIS

Az L-Coffee mindenesetre azt állítja, hogy a körülménnyel azt követően szembesült, miután a Coca-Cola 2019-ben 3,9 milliárd angol fontért megvásárolta a globális Costa Coffee-t, majd egy új márkanevet vezetett be „We’re Serving Costa Coffee” néven, amely itthon is megjelent. Gótzy Miklósék elmondása szerint egy alkalommal tárgyaltak erről a Coca-Cola képviselőivel, akik kvázi megnyugtatták őket, hogy csupán néhány ilyen üzletet adnak át. Ennek ellenére már több tucat üzemel. 

„A Coca-Cola új terméke a kávéházi hálózat jó hírének nem segít, és rontja a megítélését az L-Coffee eddigi munkájának. Miközben nálunk minden auditálásra került – a víz minőségtől az ételek gyártásáig, de még a kávé babszemek minősége is -, addig ezt nem lehet elmondani a We’re Serving Costa Coffee-ról. Gondoljunk bele: 

ott a közismert Costa Coffee embléma az ajtón és oda megy a vásárló, mert azt hiszi Costa Coffee minőséget kap, ami nem biztos” – érveltek. A témában kerestük a Coca-Cola HBC Magyarországot is, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett reakció.

Ez a körülmény biztosan nem erősítette az L-Coffee üzletmenetét, ugyanakkor a hazai kávépiac szereplőinek pénzügyi jelentéseiből az

 is egyértelműen látszik, hogy a 2020-as Covid-év egyébként is jókora lyukat ütött a tevékenységükben. Az L-Coffee tavalyról készített beszámolója még nem érhető el nyilvánosan, viszont a Starbucksé, vagy a Café Freié már igen. Előbbi hazai érdekeltsége a további jövedelmezőség és likviditás megtartása érdekében 600 millió forintos hitelkeretet nyitott, amit teljes egészében le is hívott. Ennek köszönhetően volt képes folyamatosan fizetni a szállítók mellett az alkalmazottakat is. A Café Frei arról számolt be, hogy az éves árbevételének a 16 százalékát veszítette el 2020 tavaszán.

A pandémia az anyagi veszteség mellett a kávé fogyasztási szokásaiban is komoly változást hozott, amelynek lekövetéséhez új értékesítési platformok kidolgozása szükséges. Nem zárható ki, hogy ehhez sem tőkéje, sem kapacitása nem maradt Gótzy Miklós csapatának.

Costa Coffee kávépiac kávé csőd Gótzy Miklós L-Coffee Kft.
Kapcsolódó cikkek