Bemutatta az Unicredit új stratégiáját az áprilisban kinevezett új vezérigazgató, Andrea Orcel csütörtökön. A tervek szerint a bank a nettó bevételek évi 2 százalékos növekedésére számít a következő években, melyet a tőkekihelyezések optimalizálása mellett a digitális és adat részlegek fejlesztésével kötne össze, ugyanakkor a költségek csökkentése is fontos szerepet kaphat. A bevételeken belül növelnék a díjak mértékét, melyek jelenleg 38 százalékot tesznek ki, míg a 2024-re elérhetik a 40 százalékot. A bank előnyben részesítené a kevésbé tőkeigényes növekedést is.

Az Unicredit vezérigazgatója, Andrea OrcelFotó: JUSTIN TALLIS / AFP

A költségek csökkentése terén mintegy 1,5 milliárd eurót szeretne a bank megtakarítani, aminek mintegy kétharmadát azonban visszaforgatná az üzletbe. A digitális és adat illetve az üzleti megoldások terén újabb dolgozók felvételét is tervezi a pénzintézet, összesen 3600 új pozíció nyílhat meg. Orcel az elbocsátások kapcsán a folyamatban lévő tárgyalások miatt azonban nem tudott konkrétumokkal szolgálni, de kiemelte, hogy a költségcsökkentés terén nem ez az egyetlen lehetőség. A bank ugyanis számos folyamatot kiszervezett, ezek visszahozása a cégen belülre jelentős megtakarításokat eredményezhet. Hangsúlyozta azt is, hogy 

a tervezett profitnövekedés kevesebb mint fele származna csupán a költségek csökkentéséből. 

Megerősítette ugyanakkor, hogy az újonnan érkezők mellett elbocsátások is lesznek az átalakulás során.

Az Unicredit csoporthoz 13 helyi bank tartozik, melyek között az együttműködést is javítanák, megtartva a helyi bankok önállóságát, ugyanakkor átvéve azokat a területeket, ahol a központi irányítás méretgazdaságossági előnyökkel jár. Így egységessé válhatnak a beszerzések, a különböző technológiai hátterek közös nevezőre kerülhetnek és a termékfejlesztés is a központba kerülhet.

A változások hatására a bank a részvényesek számára is jó hírekkel tud szolgálni, a tervek szerint 2021 és 2024 között legalább 16 milliárd eurót költ osztalékra és a részvényvisszaszásárlási programjára. Ez a első két év során évi 3,7 milliárd euró lehet, míg a később években a cél eléréséhez szükséges módon növekedhet.

Orcel elmondta azt is, hogy a bank biztosítási partnerei jelenleg egy komplex hálót alkotnak, ezt szeretnék áramvonalasítani olyan módon, hogy két vagy három elsődleges partnerük legyen, akikkel a technológiai integrációt is képesek megvalósítani. Ez lehetővé teszi a bank és partnerei ajánlatainak összekötését a webes felületeken, így egyszerre érhetőek el például a jelzálogra és a lakásbiztosításra vonatkozó ajánlatok vagy épp a és az utasbiztosítás.

A vezérigazgató a vagyonkezelési üzletág kapcsán kiemelte, hogy

a bank és fő partnere, az Amundi közötti kapcsolat szoros, ezen nem is terveznek változtatni.

A Monte dei Paschi felvásárlása végül lekerült a napirendről, a bank nem feltétlenül tervez a közeljövőben felvásárlást, erre csak abban az esetben kerülhet sor, ha a célpont stratégiailag illeszkedik a bank víziójába, erősíti a franchise-t és segíti a 10 százalékos sajáttőke-arányos megtérülés céljának elérését.