A BP igyekszik egyre jobban eltávolodni az olajipari gyökereitől és az elektromos áram és autók köré szervezni üzleti modelljét. A vállalat fogyastókkal és termékekkel kapcsolatos vezetője, Emma Delaney arról beszélt a Reutersnek, hogy hamarosan az üzleti alapjai jobbak lehetnek az elektromos gyorstöltésnek, mint a benzinnek.

Egyelőre azonban az elektromos töltők kiépítésének gyors üteme miatt a töltőkkel foglalkozó részleg ugyan még veszteséges lehet a BP és versenytársai számára és 2025-ig nem várható, hogy profitot fog termelni. A már telepített töltőkön elérhető haszonkulcs viszont már most versenyképes a benzinnel, köszönhetően az ezek iránti erős és növekvő keresletnek.

Delaney nem közölt nyereséggel vagy veszteséggel kapcsolatos számokat az elektromos autók töltésével kapcsolatban, de 2020-ról tudható, hogy a BP a kiskereskedelmi üzemanyag eladásokon 3,5 milliárd dolláros nyereséget realizált. A Delaney által vezetett részleg 2021. első kilenc hónapjában pedig 2,6 milliárd dollárt, a vállalat nyereségének a 17 százalékát adta.

Fotó: Kuklis István / Délmagyarország

Az elektromos autók töltése céljából a BP 2021. harmadik negyedéve során 45 százalékkal adott el több áramot, mint az előző negyedévben. A Thunder Said Energy tanácsadócég becslései szerint a hagyományos benzinkutak haszonkulcsa 17 százalék körüli lehet.

Ha ehhez hasonló mértékű profitot az elektromos töltőkön is el lehet érni, akkor nem tűnik meglepőnek, hogy az olajtársaság a jelenleg 11 ezer pontból álló töltőhálózatát 2030-ig 70 ezresre szeretné bővíteni.

Mivel az üzemanyagokat és a benzinkutakon található üzleteket is tartalmazó kiskereskedelmi részleg magas nyereségrátával működik, nem csoda, hogy központi szerepet játszik a BP energiaátmenetről szóló terveiben is, hasonlóan a Royal Dutch Shellhez.

A lakossági és vállalati ügyfelek számára kínált gyorstöltés és a flottákkal kapcsolatos szolgáltatások általánosabban az a terület, ahol a növekedést és a hasznot látja a BP Delaney szerint.

A Shell ambíciói még nagyobbak, 500 ezer töltőig szeretnének globálisan eljutni, és csütörtökön megnyitotta Londonban az első ultragyors elektromos töltőállomását, ahol 10 perc alatt 80 százalékos töltöttség szint is elérhető. Ennek ellenére a Shell kínálatában számos lassabb utcai készülék is megtalálható, a BP a gyors és ultragyors technológiákra fókuszál.

A gyorstöltés az 50 kilowattot meghaladó, a szupergyors töltést pedig a 150 kilowattnál is erősebb eszközökre használják, ám ezek telepítése drága az ehhez szükséges nagy teherbírású infrastruktúra miatt.

A PwC Strategy& igazgatója, Adrian Del Maestro szerint azonban az iparág legrosszabbul őrzött titka az, hogy a töltőpontok üzemeltetői nem nagyon tudtak profitokat realizálni. Ezek telepítése kapcsán kialakult verseny a jövőbeni növekedést célozza és a benzinkutak és azok boltjainak forgalmát igyekszik fenntartani.