A legtöbb nagy nemzetközi légitársaság kivonult Oroszországból az uniós és brit szankciók bevezetése óta, az Emirates azonban azon kevés légitársaságok egyike, amely még mindig üzemeltet Moszkvába és Szentpétervárra induló járatokat. Arra a kérdésre, hogy a légitársaság felülvizsgálja-e álláspontját, az Emirates elnöke, Sir Tim Carke elmondta, hogy ez nem az ő döntése, hanem az Egyesült Arab Emírségek (EAE) kormányáé – tudatta a BBC

A légitársaság továbbra is repül Oroszországba, hacsak a tulajdonos, a dubaji kormány a repülőgépek fölrekényszerítésére ad parancsot

 – mondta Clarke. Hozzátette, hogy fontos felismerni, hogy az orosz lakosság nem tehet az Ukrajnában zajló háborúról. Ezenfelül a diplomáciai dolgozóknak is szükséges be- és kiutazási lehetőséget biztosítani. A háború kitörése óta Moszkva példátlan szankciók sorával szembesült, például az orosz repülőgépek nem használhatják az Egyesült Államok, az unió, az Egyesült Királyság és Kanada légterét és repülőtereit. 

Az Egyesült Arab Emírségek és Szaúd-Arábia is elutasította a nyugati kormányok azon felhívásait, hogy szankciókat vezessenek be Oroszországgal szemben, továbbá Abu-Dzabi sem szakította meg a gazdasági kapcsolatokat Moszkvával. 

Fotó: NurPhoto via AFP

Clarke úgy véli, hogy az ukrajnai háború hosszú távú következményekkel járhat a globális légiközlekedési ágazatra nézve, különösen akkor, ha a Nyugat kizárja Oroszországot a világgazdaságból. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra figyelmeztetett, hogy a légitársaságok általános pénzügyi teljesítménye 2022-ben valószínűleg romlani fog a magasabb olajárak miatt.  

Az Emirates a magas olajárak ellenére is erős keresletet tapasztal

 – hangsúlyozta Clarke.

A légitársaság ugyanis a viteldíjakhoz üzemanyag-pótdíjat is felszámított, ez azonban nem befolyásolta a foglalásokat. Kiemelte, hogy a légitársaságok már hozzászoktak a magas olajárakhoz, de úgy érzi, hogy a fapados légitársaságok nehezen fogják átvészelni ezt a helyzetet anélkül, hogy pénzügyi csapást szenvednének.

Dübörgő kereslet

A közelmúltbeli visszaesések ellenére Clarke elmondta, hogy az Emirates az elmúlt hat hónapban ismét nyereséges a nagyfokú keresletnek köszönhetően. A légitársaság arra számít, hogy idén javuló éves eredményről számolhat be, miután a 2020-2021-es pénzügyi évben 5,5 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el a koronavírus-járvány hatásainak következtében.

A dubaji kormány 3,1 milliárd dollárral támogatta az Emiratest, hogy mentőövet biztosítson az állami tulajdonban lévő légitársaságnak, amely a járvány kitörése után kénytelen volt járatait leállítani és több ezer alkalmazottat elbocsátani. Tim elmondta, hogy a légitársaság most 3000-4000 utaskísérőt és további pilótákat kíván felvenni a növekvő utazási kereslet miatt.