A Johnson & Johnson néhány hónapja még azt közölte: idén 3,5 milliárd dolláros bevételt vár a koronavírus-elleni vakcinája értékesítéséből. A gyógyszergyártó kedden már azt közölte a befektetőkkel, hogy a covid-oltások piacán tapasztalható globális túlkínálat, illetve a keresleti oldalon egyre inkább érzékelhető bizonytalanság miatt a várható forgalmat még megbecsülni sem érdemes. 

A J&J egykomponensű, Janssen COVID-19 nevű koronavírus-vakcinájának eladásából az idei első negyedévben 457 millió dolláros bevételre tett szert világszerte, szemben a Wall Street-i elemzők csaknem 785 millió dolláros várakozásával. Az Egyesült Államokban – főként az oltással kapcsolatban felmerült egészségügyi kockázatok miatt – negyedével esett vissza a forgalma a tavalyi első negyedévhez viszonyítva. A rivális mRNS-vakcinát gyártó Pfizer ezzel szemben az idén 54 milliárd dolláros bevételt vár a Comirnaty-oltás, illetve a Paxlovid antivírus-tabletta értékesítéséből a tavalyi 37 milliárd dolláros forgalom után, a Moderna pedig a várakozások szerint 2022-ben 21 milliárd dolláros forgalmat realizálhat a Spikevax nevű mRNS-oltásából, többet, mint a tavalyi 19 milliárd dollár.

Fotó: Artur Widak / NurPhoto via AFP

A Johnson & Johnson "profit nélkül" árulja a vakcináját, így az e téren tapasztalt, vártnál gyatrább forgalom nem befolyásolja érdemben az idei profit-várakozását, amelyet azonban a deviza-árfolyam ingadozások miatt kellett korrigálnia az első negyedéves pénzügyi eredményének közlésével egy időben. A legújabb előrejelzés szerint a cég idén részvényenként 10,15-10,35 dolláros adózás utáni eredményt produkálhat. Korábban a nyereségét valahol a részvényenkénti 10,40-10,60 dolláros sávban prognosztizálta.

Az idei első negyedévben a J&J forgalma nem érte el a 23,61 milliárd dolláros piaci várakozásokat, mindössze 23,43 milliárd dollár lett, főként az orvosi eszközöket, illetve az egészségtermékeket gyártó üzletág vártnál jobb teljesítményének köszönhetően. A társaság figyelmeztetett: az ellátási láncok töredezettsége az év hátralévő részében itt komoly gondokat okozhat, a bőr- és szépségápolási termékeiből egyes piacokon hiány alakulhat ki. A vártnál alacsonyabb forgalom ellenére a cég részvényenként 2,67 dolláros nettó eredményt produkált, magasabbat, mint az elemzők által várt 2,56 dollár.