Az Amazon 2019-ben indította IMDb Freedive néven az ingyenes film és televízió streaming-szolgáltatását, amely a Netflixhez hasonló, előfizetéses szolgáltatásokkal ellentétben reklám-bevételekből tartotta fenn magát. A szolgáltatást idővel átnevezték IMDb TV-re, április végén pedig megint újabb nevet kap: Amazon Freevee néven lesz elérhető – írja a CNBC.

Csak a név változik, a konstrukció nem: a szolgáltatás továbbra is a filmek előtt, után, illetve alatt sugárzott reklámok bevételeiből próbál majd megélni, és a jelek szerint erre egyre jobb esélye van. Az ingyenes, úgynevezett on-demand szolgáltast kínáló cégek ugyanis a koronavírus-járvány kezdete óta fokozatosan növelni tudták részesedésüket az online streaming-piacon, az előfizetéses konstrukciókat kínáló szolgáltatók kárára. A Nielsen adatai szerint továbbra is az előfizetéses szolgáltatók uralják a piacot, de 2021-ben már az amerikai háztatások 34 százaléka döntött úgy, hogy inkább megnézi a reklámokat, de nem fizet a házi moziért – jóval többen, mint akár egy évvel korábban.

Az IMDb egy filmekkel, sorozatokkal foglalkozó, közösségileg szerkesztett internetes oldalként indult még a kilencvenes években. Az Amazon 1998-ban vásárolta fel a portált 55 millió dollárért, és több mint két évtizedet várt az IMDb tévé beindítására.
Fotó: Antoine Wdo / Hans Lucas via AFP

Az Amazon ingyen elérhető, hirdetési bevételekből fenntartott szolgáltatásainak (ennek az IMDb TV mellett része többek között a Twitch is) a legutóbbi nyilvános adatok szerint havi 120 millió látogatója volt. Az online szolgáltató tervei szerint az Amazon Freevee-n elérhető filmek, sorozatok listáját még az idén jelentősen kibővíti, abban a reményben, hogy újabb nézőket is megnyerhet magának.

Óriásit bukott a CNN

Egyelőre úgy tűnik, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket az online előfizetéses modellt a hírcsatornák esetében tesztelő próbálkozás.

Az Amazon az ingyenes moziszolgáltatás erősítésével a streaming piac leigázására is kísérletet tehet. A fizetős szolgáltatása, az Amazon Prime havi 9 dollárért érhető el az Egyesült Államokban; épp ennyit kell fizetni ott a legnépszerűbb Netflixért is, de például a szintén népszerű Huluért csak havi 6 dollárt, míg a Magyarországon június közepén induló Disney+-ért az Egyesült Államokban 8 dollárt kérnek havonta.

Érdekes ötlet: ilyen hosszú filmek mellett visszatérhetnek az előadás közbeni szünetek a mozikba

A mozik aranykorában bevett gyakorlat volt, hogy egy meghatározott dramaturgiai ponton szünetet tartottak az előadás közben. Ezzel elhinthettek az alkotók egy cliffhangert a film közben, amivel fokozhatták az izgalmat, illetve a közönség is kaphatott pár percet, hogy felkereshesse a mosdót és kicsit átmozgathassa magát a folytatás előtt. A szünet az egyre rövidebb filmek miatt eltűnt a mozik eszköztárából, de a 2010-es évek egyre hízó mozgóképes monstrumjai ismét életre hívhatják ezt a megoldást.