A tavalyinál átlagosan 10 százalékkal többért meghirdetett nyári utak árait februárban állapították meg, a háború kitörése előtt, amikor még stabil volt a forint, azóta viszont az euró 10-11 százalékkal drágább, a svájci frank 13 százalékkal, a kanadai dollár pedig többnyire majdnem 20 százalékkal. Mindezt tetézte a buszsofőrök átlagosan 20 százalékos éves bérnövekedése, és a buszbérleti költségek körülbelül 15 százalékos drágulása, illetve az 50 százalékkal megemelkedett üzemanyagárak – érzékeltette a változásokat a cégvezető. Hozzátette: az eredetileg tervezett eredmények eléréséhez további 10-15 százalékos áremelésre lenne szükség, hogy az időközben keletkezett drágulást teljesen kompenzálni lehessen.

Az önköltség jelentős növekedését mindeddig a valamennyire alultervezett, de végül többnyire telt házas utak pluszbevételéből tudta fedezni a több mint 70 országba évente 20-25 ezer utast szállító utazási iroda, amely 60 százalékban buszos, 40 százalékban repülős utakat szervez. A cég előnyös helyzetben van a 14 saját luxusbusz révén, amelyek után nem kell bérleti díjat fizetni. A Fehérvár Travel alapító-ügyvezetője ugyanis azt tapasztalja, hogy az általános áremelkedési hullámot vannak, akik mások rovására akarják kihasználni, és olyan mértékben emelik a buszbérleteket, amire nem jelent magyarázatot a tényleges költségnövekedés.

A keresleti oldalon egyelőre biztató a helyzet, Ribi Péter tapasztalatai szerint a kereslet nem csökkent, az elmúlt két évben elhalasztott utazásokat sokan most akarják pótolni. Eddig a 2022-es katalógus egyetlen csoportját sem kellett lemondani a minimális létszám hiánya miatt (az oroszországi utazások kivételével). A népszerűségi toplisták nem változtak, egyedül az Ukrajnával és Oroszországgal szomszédos országokba, konkrétan a Lengyelországba és a Baltikumba, valamint az Észak-Erdélybe meghirdetett utak körében kellett egy-egy akciót hirdetni, hogy felpörgessék a keresletet, ellenben beindultak újra a pandémia alatt leállt tengerentúli destinációk.

A,Group,Of,Tourists,Preparing,To,Get,On,The,Bus.
A tavalyinál átlagosan 10 százalékkal többért meghirdetett nyári utak árait még februárban állapították meg, azóta viszont az euró 10-11 százalékkal drágább, a svájci frank 13 százalékkal, a kanadai dollár pedig többnyire majdnem 20 százalékkal.

Fotó: Shutterstock

Az európai körutazások főszezonja április közepétől október végéig tart, utána vesznek lendületet a tengerentúli utazások. Emiatt nem az itthoni klasszikus nyaralási időszakban, azaz nem a tömegeket megmozgató nyári hónapokban, hanem késő ősszel keletkezik a Fehérvár Travel árbevételének nagyobb része a drágább egzotikus hosszú távú utak révén  – mondta az ügyvezető, aki úgy véli, hogy elérhetik idén a 2019-es év árbevételét. Mindezt az áremelések miatt kevesebb csoporttal és utassal, és persze az akkoritól számottevően szerényebb jövedelmezőséggel.