Visszatérhetnek a szuperszonikus repülők a fellegekbe, és a jelenlegieknél akár kétszer gyorsabban szállíthatják az utasokat – tudatta a CNN.

Attendees walk past a poster of a Boom Supersonic concept Overture aircraft at the Farnborough Airshow, in Farnborough, on July 18, 2022.
Fotó: Justin Tallis / AFP

Az American Airlines letétbe helyezett húsz szuperszonikus repülőgépre szóló előleget, és további húsz gép megvásárlását helyezte kilátásba. Mindez azonban attól függ, hogy a repülők megépítésére kijelölt Boom Supersonic vállalat be tudja-e váltani nagyszabású ígéreteit. 

A Boom Supersonic egy Overture elnevezésű szuperszonikus repülőgép fejlesztésén dolgozik, amely a cég szerint a hangsebesség közel kétszeresével tudná szállítani az utasait. A gép azonban egyelőre a fejlesztés korai szakaszában van. A vállalat nemrég mutatta be a légijármű továbbfejlesztett változatát, tesztrepülést azonban még nem hajtottak vele végre, az első sorozatgyártású gépek várhatóan csak 2025-ben lesznek készen.

A Boom anyagilag is finanszírozza az Americannek és a United Airlinesnak a szuperszonikus légi közlekedés újjáélesztésére tett erőfeszítéseit, kérdés azonban, hogy lenne-e elegendő utas, aki hajlandó lenne megfizetni a prémiumjegyárat. A vállalat szerint a gépeik 2029-ben állhatnak szolgálatba, és a jelenlegi kereskedelmi légijárművekhez képest a repülési idejük 20 százalékkal csökken. 

A cég közleménye szerint a Miami–London közötti utat alig öt, míg a Los Angeles és Honolulu közötti távolságot három óra alatt lehetne megtenni.

Az Overture a Concorde-ra, arra a szupergyors és rendkívül drága gépre hasonlít, amelynek a fedélzetére fejenként akár 10 ezer dollárt is ki kellett fizetniük az utasoknak. A Concorde-ot 2003-ban kivonták a forgalomból. A külföldi szabályozó hatóságoknak és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnak (FAA) azonban előbb jóvá kell hagynia a repülőgépeket, az pedig egyelőre nem világos, hogy erre sor kerül-e.

A Concorde 2003-as gazdasági kudarca után a légitársaságok és a repülőgépgyártók a nagyobb hatékonyságra, nem pedig a sebességre koncentráltak. A Boeing például a 2000-es évek elején elvetette a Sonic Cruiserre vonatkozó terveit, és egy könnyű, üzemanyag-takarékos Jumbo Jet, a 787 Dreamliner kifejlesztésére koncentrált.

Az amerikai kormány azonban érdeklődést mutat a szuperszonikus repülőgépek újjáélesztése iránt. Az FAA a honlapján azt állítja, hogy folyamatban van az ilyen típusúgépekre vonatkozó közlekedési szabályok kialakítása, a NASA pedig pénzt fektetett egy „halk” szuperszonikus repülő, az X–59-es kifejlesztésébe abban a reményben, hogy ezt a technológiát a kereskedelmi szektornak is átadhatja. Egyelőre azonban a prototípus sem szállt fel, és az első teszt csak az idén várható.