BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bécset csinálnának Budapestből, de ennek most senki nem örül

Rárúgták az ajtót a fővárosi taxizásra. Az utasok nem értik, bő fél éven belül miért kell megint emelni a tarifákon, a taxisok pedig nem értik, miért akarják eltörölni a hatósági árat, amit szeretnek. Itt vannak a válaszok.

A Világgazdaság értesülései szerint a Bolt Magyarország volt az a taxitársaság, amely kérte a budapesti hatósági tarifa kivezetését, illetve a részleges piaci díjszabásra való átállást. A fővárosi vezetés felkarolta az ügyet, azonban a többi fuvarszerevező, valamint az érdekképviseletek ellenezték az ötletet, mert megfelelőnek tartják a fix ár melletti szolgáltatást.

Bolt, taxi
Fotó: Bolt / Bolt

Az értesülés kapcsán lapunk megkereste a Bolt Magyarországot. Azt kérdeztük, hogy a cégnek mi az álláspontja a budapesti személytaxi szolgáltatásban alkalmazott hatósági árról, és hogy támogatják-e, hogy a jövőben inkább a szabad piaci ár érvényesüljön. A társaság reagált, de konkrétan nem, csak áttételesen válaszolt a kérdésekre. Azt közölték, hogy a Bolt támogatja a budapesti személytaxi szolgáltatásokra vonatkozóan az áremelést, mivel úgy látja, hogy az infláció, valamint a megnövekedett üzemanyagárak ezt indokolttá teszik. 

Ezzel egy időben egy olyan árazási struktúra kialakítását szorgalmazzák, amely fenntartható, valamint az utasokat sem idegeníti el a személytaxi szolgáltatások igénybevételétől.

Ebből tehát levonható az a következtetés, hogy a Bolt Magyarország a hatósági árazáshoz képest másféle tarifarendszert tart ideálisnak. Az pedig, hogy a tarifaemeléssel párhuzamosan nyúlna hozzá a díjszabáshoz, lényegében egybevág a városháza által szerdán benyújtott javaslattal. 

Mit akart a főváros?

Ez egyfelől 10 százalékos emelést irányzott elő márciustól, másfelől pedig kezdeményezte „az árszabályozás rugalmasabbá tételét a fogyasztók és a tisztességes taxisok érdekeinek védelme mellett”. A Karácsony Gergely főpolgármester által jegyzett előterjesztésben az szerepel, hogy az ártörvény alapján jelenleg vagy fix tarifát vagy maximált árat határozhat meg a fővárosi közgyűlés. Csakhogy szerinte más nagyvárosok, így például Bécs példája azt mutatja, hogy a sávos, tehát minimum és maximum árat is meghatározó hatósági árszabályozás egyszerre tudja biztosítani a nagyobb versenyt és kizárni a lefelé nivelláló szolgáltatási színvonalat. A bécsi modell budapesti átültetéséhez ugyanakkor az ártörvény módosítása szükséges, amelyet felterjesztési jog gyakorlása keretében kezdeményezett is a fővárosi önkormányzat. Amennyiben ezt elfogadná a kormányzat, akkor 

a főpolgármester bejelentése értelmében a most meghatározott hatósági árat középárként tekintenék, amitől felfelé és lefelé is 10 százalékkal el lehetne térni.

A hatósági ár piacosításából végül azonban semmi nem lett.

Mit akartak a taxisok?

A kormány még szerda este rendeletben mondta ki, hogy az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében a települési önkormányzat által meghatározott hatályos és alkalmazandó hatósági ár nem vezethető ki. Mindez egybevág a taxis szervezetek nagy részének kérésével, amit levélben tolmácsoltak Orbán Viktor miniszterelnöknek. Ebben azt írták, hogy a hatósági áras szabályozás 2013-as bevezetése óta számos téren jótékony hatást fejtett ki. Ezért a taxisok ehhez folyamatosan és határozottan ragaszkodnak, és ezt minden lehetséges fórumon a legnagyobb egyértelműséggel ki is fejezik. Arról tájékoztatták a kormányfőt, hogy valamennyi, az érintett személytaxis vállalkozók bevonásával készült felmérés 80 százalék feletti támogatottságot mutat a rögzített hatósági ár mellett.

Ezért azt kérték a kormánytól, hogy támogassa az ágazatot abban, hogy a budapesti taxiközlekedésben az árak megállapításáról szóló törvényben meghatározott hatósági ár megmaradjon.

Ez pedig így is történt.

Dühös az utas, dühös a taxis: botrányos, mit művel a főváros a budapesti tarifákkal

A városvezetés tíz hónap alatt kétszer emelt az árakon, összesen már 50 százalékkal. Eddig azt mondták, a benzinárstop kivezetését már előre bekalkulálták, most mégis erre hivatkozva drágítanak megint.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.