A dél-koreai trösztellenes hatóság bejelentette, hogy 2,2 millió dolláros (841,78 millió forint) bírságot szab ki a Teslára, amiért a cég nem tájékoztatta az ügyfeleit, hogy hideg időben az elektromos autóik rövidebb hatótávra képesek. A hír ismét előtérbe helyezheti az időjárás és az elektromos járművek teljesítménye közötti összefüggéseket.
A Koreai Méltányos Kereskedelmi Bizottság (KFTC) szerint
a Tesla túlzó állításokat tett az ügyfeleinek arra vonatkozóan, hogy az elektromos autói egyetlen feltöltéssel mekkora távolságot tudnak megtenni,
illetve azt sem közölte pontosan, hogy mennyivel költséghatékonyabb az elektromos meghajtás a benzines autókhoz képest. A dél-koreai hatóság rámutatott, a Tesla helyi honlapján 2019 augusztusa óta szerepelnek téves adatok az autók teljesítményére vonatkozóan – erről a Reuters Connect írt.
A KFTC keddi közleménye szerint a Tesla autóinak hatótávolsága akár 50,5 százalékkal is csökkenhet hideg időben ahhoz képest, ami a weblapon szerepel. Az amerikai gyártó a honlapján elismeri, hogy a télen szükség van bizonyos lépésekre az autók védelme érdekében. Arról azonban nem írnak, hogy a járművek kevesebbet futnak egy töltéssel, ha a hőmérő higanyszála mínuszba fordul.
Áremeléshez vezet a villanyautók vásárlási kedvezményének megszüntetéseA kínai elektromosautó-vásárlóknak járó gáláns állami ártámogatásnak vége, ennek ellenére szakértők szerint töretlen marad a kereslet az alternatív hajtású járművek iránt. |
Egy dél-koreai fogyasztóvédelmi csoport, a Citizens United for Consumer Sovereignty 2021-ben már felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos járművek hatótávolsága akár 40 százalékkal is csökkenhet a hidegben. Mint írták, ennek oka, hogy a mínuszokban a kocsiknak több energiát kell használniuk a fűtés miatt. A fogyasztóvédők szerint a Tesla autói kifejezetten rosszul bírják a hideget.
Nem csak a Tesla vonta magára a dél-koreai hatóság haragját
A KFTC 2022-ben 20,2 milliárd vonra (6,04 milliárd forint) bírságolta a Mercedes-Benz autógyártót a fogyasztók megtévesztése miatt.
A német vállalat a dízeles autóinak a károsanyag-kibocsátásáról közölt hamis adatokat a reklámokban.
Az elektromos járművek szélsőséges időjárás okozta teljesítményingadozása széles körben ismert tény, viszont azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy milyen mértékben romlik a hatótávolságuk. A kritikus hangokat némileg csitítja, hogy ezek az autók rendkívül népszerűek az olyan piacokon, mint például Norvégia.
Az országban 2022-ben öt eladott járműből négy elektromos volt, többnyire Tesla.
A kanadai székhelyű Geotab telematikai szolgáltató 4200 elektromos kocsi bevonásával végzett egy felmérést 2020-ban, amelynek keretében az időjárás-változás és az autók teljesítménye közötti összefüggéseket vizsgálták. Kimutatták, hogy a legtöbb modell hatótávolsága csökken a hidegben, főleg a fűtés miatt. A tanulmány szerint az autók 20 fok feletti átlagos hőmérsékleten teljesítenek a legjobban, mínusz 15 fokon viszont a megadott teljesítményük majdnem felét elveszítik.