Utolsó napjaihoz érkezett a hét végén a világhírű Sundance filmfesztivál, amely egyben a világ egyik legnagyobb független filmes börzéje is. A Utah állambeli rendezvény egykor garantált védjegy volt a sikerre: ha egy filmet felkaptak a fesztiválon, azért öldöklő licitháború indult a neves producerek és a nagy stúdiók között, hogy minél hamarabb bemutathassák a mozikban. Mára azonban jócskán megváltoztak a filmes fogyasztási szokások, a koronavírus-járvány átírta a szabályokat, és alig akad olyan független film, amelyért bemennének a mozikba az emberek. Így annak is örülhetnek az alkotók, ha filmjüket legalább a streamingfelületekre megvásárolja valaki. 

2023 Sundance Film Festival - "LMU" Premiere PARK CITY, UTAH - JANUARY 24:  (L-R) Jeremy O. Harris, Ahbra Perry, Alexandria Bombach, Lin Alluna, Nicole Tossou take part in the "What's Next?" panel hosted by LMU during 2023 Sundance Film Festival at The Box at the Ray Theater on January 24, 2023 in Park City, Utah. (Photo by Michael Loccisano/Getty Images)
Fotó: Michael Loccisano

Ám erre is egyre kevesebb a példa, a The New York Times riportja szerint a „húzóneveken” kívül a legtöbb bemutatott alkotás készítői erről is csak álmodozhatnak maximum. Nem csoda, hogy a független filmesek közül sokan az elmúlt két-három évben kénytelenek voltak civil állás után nézni, és sokan aggódnak, hogy fennmaradhat-e egyáltalán így a független filmes iparág.

Megütötte a független filmes szakmát az a tény is, hogy több, ezekre a filmekre specializálódott mozilánc kénytelen volt a járvány miatt bezárni az Egyesült Államokban. 

Azért idén is akadtak szép üzletek, a Netflix és az Apple TV+ is 20-20 millió dollárt fizetett egy-egy filmért. Az előbbi az Alden Ehrenreich és Phoebe Dynevor főszereplésével készült thrillert, a Fair Play-t, az utóbbi a dráma- és musicalelemekkel dúsított Flora & Son című mozit zsákolta be. Ez jó hír az alkotóknak, ám egyben azt is jelenti, hogy ezek a filmek elkerülik a filmszínházakat, és rögtön az otthoni tévék kínálatába kerülnek. Ez is jól mutatja, hogy a stúdiók nem bíznak már abban, hogy a mai, látványmozikra éhező közönség jegyet váltana a független filmekre. 

Alden Ehrenreich attends the Premiere of Rules Don't Apply during the AFI Fest opening night, in Hollywood, California, on November 10, 2016. (Photo by JEAN BAPTISTE LACROIX / AFP)
Alden Ehrenreich és Phoebe Dynevor, a Fair Play két főszereplője. Fotó: Jean Baptiste Lacroix / Getty Images

Ma már ugyanis a Sundance-siker egyáltalán nem jelenti azt, hogy ezek a filmek tényleg sikeresek is lesznek, hiszen az elmúlt években nem is egy olyan alkotásról lehet tudni, amelyet elkapott az úgynevezett Sundance-láz, azaz a fesztiválon álló tapsviharban részesült, ám a mozikasszáknál már elmaradt a roham. Még a járvány előtt is rendszeresen előfordult, hogy egy-egy film a töredékét sem hozta be annak, amennyiért elkelt a fesztiválon. 

Megállíthatatlan a streamingszolgáltatók előretörése

Folyamatosan nő a streamingplatformok népszerűsége.

Ma már a stúdiók is tudják, önmagában a Sundance név nem eléggé vonzó a moziba járóknak,

ezért tudnak leginkább a streamingszolgáltatók halászni. 

Bár a fesztivál, úgy tűnik, már túl van a csúcson, a szakértők szerint még mindig hoz annyi frissességet Hollywoodba, amire az álomgyárnak rendkívüli módon szüksége van. Már csak arra kell rájönniük az alkotóknak, hogyan készítsenek olyanokat, amelyek ismét megállják a helyüket a mozikban.