A második negyedévben a Netflix csaknem egymillió előfizetőt vesztett, táplálva a streaming üzleti modelljével kapcsolatos befektetői félelmeket, azonban a szegmens az egyik legnagyobb szolgáltató gyengélkedése ellenére is erős, hiszen a platformokat egyre többen nézik.

TV remote control in the foreground, Video on demand screen in the blurry background
Fotó: IAM-photography

Az adatok szerint 2021-ben világszerte 1,2 milliárdan fizettek elő különböző streamingszolgáltatásokra.

Az előrejelzések szerint ez a szám a következő hat évben több mint 400 millióval növekszik. Magyarországon is egyre népszerűbbek a szolgáltatások, főleg, hogy sok közülük magyar szinkront is kínál a filmjeihez. 

A streamingszolgáltatók általában nem árulnak el adatokat a nézettségükről, és többnyire csak a saját bemondásukra támaszkodhatunk, bár az valóban árulkodó, ha a terhelést nem bíró szerverek miatt lefagynak honlapok. Az Amazon szerint a Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi című sorozat debütálása világszerte több mint 25 millió nézőt ültetett a képernyők elé, a megtekintések száma azóta csak tovább nőtt. 

A széria J. R. R. Tolkien A Gyűrűk Ura című regényének függelékei, valamint az A szilmarilok, a Befejezetlen regék és a Középfölde története című regény alapján készül. A hatalom gyűrűi minden idők legdrágább sorozata, csak az első évadára 465 millió dollárt költöttek. 

Szintén nagyot ment a Sárkányok házának (House of the Dragon) második epizódja az HBO MAX-on, amelyet egy nap alatt több mint tízmillióan néztek meg.

Más adatok sem támasztják alá, hogy a streaming gyengülne: júliusban először történt meg, hogy az amerikaiak a tévénézésre szánt idejükből többet töltöttek a Netflix, a YouTube, a Disney+, az HBO Max és társaik streamingszolgáltatásait követve, mint kábeltévézéssel. Júliusban a streaming a teljes amerikai tévénézési idő 34,8 százalékát tette ki, míg a kábeltévé csak 34,4-et.

Az egy évvel korábbihoz képest 22,6 százalékkal nőtt a streaminggel töltött idő, a legnépszerűbbnek a Netflix bizonyult.

A brit adatok is azt mutatják, hogy megállíthatatlanul nő a fiatalok körében a platformok népszerűsége, az idősek ugyan még mindig előnyben részesítik a televíziót, de a brit fiatalok elsöprő többsége a streamingszolgáltatók kínálatát böngészi át, ha filmet vagy sorozatot akar nézni. Bár a cégek áremelésre készülnek, a vállalatvezetők szerint a lemorzsolódó előfizetők száma még a magasabb árak mellett sem fog növekedni.

Streamingháború

A szegmenst 220 millió előfizetővel a Netflix vezeti, az Amazon Prime Video követi 200 milliós bázissal. A harmadik helyen a több mint 150 millió felhasználóval büszkélkedő Disney+ található.

A 2007-ben elindult, több mint 46 millió feliratkozóval büszkélkedő, elsősorban akciófilmekre, krimikre és vígjátékokra koncentráló Hulu kétharmadát a Walt Disney birtokolja, valamint 80 százalékban a cég tulajdona a 22 millió előfizetővel rendelkező ESPN+ platform is.

disney , hulu, espn
Fotó: Shutterstock

A Disney igazgatója, Bob Chapek nemrég arról beszélt, hogy egyesítené a három platformot, ami a fúzió után kiütné a Netflixet az első helyről. Azonban a lépéshez a vállalatnak meg kell szereznie a Hulu egyharmadát, amit jelenleg a Comcast birtokol.

Érdekes adalék, hogy egyre terjeszkednek az ázsiai gyártók is, a Tencent Video 124 millió előfizetővel rendelkezik, míg a kínai Google, a Baidu platformja (iQIYI) 101 milliós bázissal büszkélkedhet. Az Alibaba birtokolta Youku pedig 90 millió feliratkozót tudhat magáénak.

Aztán ott vannak a 100 milliós bázis alatti szolgáltatók, például az Apple TV+, a Discovery+, az HBO MAX, de vannak csak egy-egy országban elérhető szolgáltatások is, például az ausztrál Binge vagy éppen az indiai Aha.