Március 12-én rendezik meg a 95. Oscar-gálát, a filmművészet egyik legnevesebb díjátadóját, ahol 23 kategóriában jutalmazzák meg 2022 legnagyobb sikereit a mozivásznon. A legjobb színészeknek, rendezőknek, zenészeknek és a filmgyártás úttörőinek szóló ceremónia az utóbbi időben sokat veszített a népszerűségéből, ám az idei felhozatal talán visszacsalogatja a nézőket a képernyő elé.
Az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia által szervezett díjátadó Hollywood egyik legrégebbi hagyománya, minden évben nagy a presztízse és jókora izgalom övezi. Az este házigazdája Jimmy Kimmel lesz, és a nemzetközi filmvilág krémje vesz részt a gálán, amelyet élő közvetítésben lehet majd követni.
A 2023-as ceremóniának van hova javítania – a nézettség egy évtizede folyamatosan csökken, a tavalyi show-t is csak az mentette meg, hogy Will Smith a színpadon felpofozta Chris Rock humoristát, aki a színész feleségével viccelődött.
Bár a 2022-es Oscar-gála 50 százalékkal több nézőt vonzott, mint a 2021-es, még így is a második legalacsonyabb nézettséget érte el a díjátadó történetében. A közvetítést 15 millióan követték, miközben a koronavírus-járvány előtt a nézettség soha nem volt 20 millió alatt. Bár tavaly a filmszakma elkezdett lábra állni, a 7,5 milliárd dolláros belföldi jegyeladások messze elmaradtak a pandémia előtti 10 milliárdot meghaladó átlagos szinttől.
Idén úgy tűnik, hogy az Akadémia is végre ráébredt: az emberek nem a bohóckodás, a középszerű előadók és a kilobbizott jelölések miatt nézik az Oscar-díj-átadót, hanem azért, hogy a kedvenc filmjeik sikerének örüljenek.
A felhozatal valamennyire ezt tükrözi, az élen Dan Kwan és Daniel Scheinert filmje, a Minden, mindenhol, mindenkor áll.
A Minden, mindenhol, mindenkor egy nehezen besorolható, tébolyodott kungfu-sci-fi-romantikus családi komédia, amelyet a kritikusok a megjelenése pillanatától fogva klasszikusnak neveztek, és a szerény forgatási költségekhez képest gyorsan kasszasiker lett a mozikban és a streamingszolgáltatóknál is.
Jelenleg 11 jelöléssel vezeti a mezőnyt, és a gála legesélyesebbjének tartják, ugyanis ezt a furcsa filmet az Akadémia sem tudta elhanyagolni.
Ezt követi a Netflix Nyugaton a helyzet változatlan című filmje, amely 9 jelölést ért el. Érdekes módon az alapjául szolgáló német háborús történet egyszer már megjelent a mozivásznon, 1930-ban, és akkor is elnyerte az Oscar-díjat – talán egy évszázaddal később megismétlődik a siker?
Az Elvis című zenés drámát 8, A sziget szellemei című ír tragikomédiát 7 díjra jelölték, de az év egyik legnépszerűbb filmje sem maradt el, ugyanis a Top Gun: Maverick, amely mintegy 1,5 milliárd dolláros jegyeladást produkált, összesen 6 kategóriában vált esélyessé az Oscar-díjra.
Ezzel szemben az Avatar: A víz útja, James Cameron 2009-es filmjének a folytatása, amely nemrég átlépte a kétmilliárd dolláros bevételt, mindössze 4 kategóriában kapott jelölést – a legjobb filmnek járó díjra azonban még így is esélyes lehet.
Oscar-díj a legjobb filmnek:
Nyugaton a helyzet változatlan; Avatar: A víz útja; A sziget szellemei; Elvis; Minden, mindenhol, mindenkor; A Fabelman család; Tár; Top Gun: Maverick; A szomorúság háromszöge; Women Talking.
Összességében a „legjobb film” címért versenyzők eddig 1,57 milliárd dolláros bevételt értek el az USA-ban, ami a Comscore adatai szerint a jelölés időpontjában a valaha mért legnagyobb érték.
A pénzügyi siker egyben a mozikba való visszatérés jele is. A világjárvány elején az Akadémia ideiglenesen feloldotta azt a szabályt, amely szerint csak moziban megjelent filmeket lehet jelölni a díjra, utat nyitva a streamingszolgáltatóknak is, amelyek abban az évben letarolták a díjátadót, az Apple Coda című filmje pedig a legjobb filmnek járó díjat is hazavihette.
Ezek a szolgáltatók idén nem szerepeltek ilyen jól, s bár a Netflix filmje, a Nyugaton a helyzet változatlan a legesélyesebbek között van, az Amazon és az Apple mellett alig kaptak jelölést az Akadémiától. A Disney és a Universal, a régi Hollywood képviselői viszont most visszatértek, filmjeik pedig rengeteg kategóriában szerepelnek – minden bizonnyal haza fognak vinni párat az aranyszobrocskákból.
Legjobb rendező:
Martin McDonagh (A sziget szellemei); Daniel Kwan és Daniel Scheinert (Minden, mindenhol, mindenkor); Steven Spielberg (A Fabelman család); Todd Field (Tár); Ruben Östlund (A szomorúság háromszöge)
Legjobb női főszereplő:
Cate Blanchett (Tár); Ana de Armas (Szöszi); Andrea Riseborough (To Leslie); Michelle Williams (A Fabelman család); Michelle Yeoh (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb férfi főszereplő:
Austin Butler (Elvis); Colin Farrel (A sziget szellemei); Brendan Fraser (A bálna); Paul Mescal (Aftersun); Bill Nighy (Élni)
Legjobb női mellékszereplő:
Angela Bassett (Fekete Párduc 2.); Hong Chau (A bálna); Kerry Condon (A sziget szellemei); Jamie Lee Curtis (Minden, mindenhol, mindenkor); Stephanie Hsu (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb férfi mellékszereplő:
Brendan Gleeson (A sziget szelleme); Brian Tyree Henry (A kiút); Judd Hirsch (A Fabelman család); Barry Keoghan (A sziget szelleme); Ke Huy Quan (Minden, mindenhol, mindenkor)
Legjobb animációs film:
Guillermo Del Torro Pinokkiója; Marcel the Shell with Shoes On; Csizmás kandúr: Az utolsó kívánság; A tengeri fenevad; Pirula panda
Legjobb filmzene:
Nyugaton a helyzet változatlan; Babylon; A sziget szellemei; Minden, mindenhol, mindenkor; A Fabelman család
Az Oscar-díj jelöltjeit és a többi kategóriát itt lehet megtekinteni.