A MÁV Vagon Kft. mintegy 75 százaléka magánkézbe kerül – közölte MÁV-Volán csoport. Az erről szóló döntést a kormány hozta meg. A fejlemény nem előzmény nélküli, Lázár János közlekedési miniszter többször is jelezte, hogy szükség van a magántőkeláb megteremtésére a vállalatban.

Budapest,,Hungary,-,Aug,15,,2023:,New,And,Old,Hungarian
Döntött a kormány: eladják a MÁV Vagon többségi részét. Fotó: Shutterstock

Az állami társaság szerint ezzel hatékonyabbá válik a vasúti járműfejlesztés és -karbantartás a csoportnál. Mint írták, 

a magántőke bevonásával jobbá és egyszerűbbé válhat a vasúti járművek karbantartásának és gyártásának folyamata.

Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a MÁV Vágon továbbra is a MÁV-Volán leányvállalata marad. Ez pedig azt jelenti, hogy a munkavállalók foglalkoztatásának feltételeit nem befolyásolja a tulajdonosi szerkezet változása.

Ki lesz az új tulajdonosa a MÁV Vagonnak?

A vállalat új, többségi tulajdonosa a Magyar Vagon Zrt. lesz, amely a Dunakeszi Járműjavító tulajdonosaként a magyar vasútijármű-gyártó és karbantartó piac meghatározó szereplője. 

A szerződéskötésre várhatóan október közepén kerül sor.

A Magyar Vagon Zrt. a céginformációs nyilvántartások szerint a Solva II Magántőkealap érdekeltsége. A legutóbbi, 2022-es pénzügyi év lezárásakor a Magyar Vagon Zrt. tulajdonosi határozatában az olvasható, hogy a Solva II Magántőkealap nevében a Gran Private Equity Zrt. járt el, mint a Magyar Vagon Zrt. taggyűlési jogait gyakorló egyszemélyi tulajdonosa. A Gran Private Equlity Zrt. az Opten cégregiszter szerint Hernádi Zsolt tulajdona. Vagyis elmondható, hogy a Magyar Vagon Zrt. a Mol elnök-vezérigazgatójához, a 100 leggazdagabb magyar 2023-as kiadása szerint Magyarország hetedik legbefolyásosabb emberéhez köthető. 

Miért lehet előnyös a MÁV Vagon eladása?

A MÁV arról számolt be, hogy a tranzakciótól 

  • versenyképesebb, 
  • üzleti alapú működést, 
  • a döntések és a javítások átfutási idejének rövidülését, 
  • valamint jobb anyagellátást vár. 

Ezzel összességében növelhető a vasúti személyszállításért felelős MÁV-Start járműveinek üzem- és üzletképessége, végső soron az általános szolgáltatási színvonal és az utaselégedettség. Mindez annak a kormányzati célnak a teljesülését segítheti, hogy a MÁV-Volán csoport kötött pályás járműveinek 40 éves átlagéletkora jelentősen csökkenjen. Ennek érdekében korszerű járművek beszerzése és gyártása szükséges. 

A tulajdonosi szerkezetben történő változással a MÁV Vagon Kft. fejlesztési képességei és gyártási kapacitásai hatékonyan támogathatják ezt a célkitűzést. Sőt, a tranzakcióval lehetővé válhat a járműgyártás piaci finanszírozása is.

Lázár János minisztériuma új korszakot hirdetett meg: gyökeresen átalakul a MÁV és a Volán

A napokban a kormány elé kerül az az előterjesztés, amelyben lefektetik a magyar vasút következő tíz évének fejlesztési koncepcióját. Új időszámítás veszi kezdetét, jön a piaci finanszírozás.