Az Alphabet, a Google anyavállalata még májusban jelentette be, hogy decemberrel kezdődően törlik azokat a felhasználói fiókokat, amelyek már két éve nem mutattak semmi aktivitást. Akkori indoklások szerint erre azért van szükség, hogy minél több csalást és visszaélést előzhessenek meg. A nagy törléshullám érinteni fogja a Gmail levelezőprogramot, a vállalat Naptár-, Fotók-, Drive-, illetve YouTube-fiókjait és azok személyes tartalmait. A fiókok megmentésére adott határidő nemsokára lejár, de még van lehetőség a fiókok és tartalmaik megmentésére, olvasható a Mashable cikkében.

Bangkok,,Thailand,-,Aprill,28,2016:apple,Ipad2,Displaying,Gmail,Application.
A Google jelenleg a világ legnépszerűbb keresőmotorja, a Gmail pedig a második legnépszerűbb e-mail szolgáltatás az Apple után.
Fotó: Shutterstock

Mit lehet tenni az inaktivitás ellen?

A Google pontosította, hogy mit is jelent az „aktivitás”, így ezekkel a módszerekkel könnyen megmenthetjük fiókjainkat:

  • bejelentkezés,
  • e-mailek olvasása és írása a Gmailben,
  • a Google Drive használata (fel- vagy letöltés),
  • videó nézése a YouTube-on és,
  • Google keresés az adott fiók használatával.

Tehát, ha az elmúlt két évben be sem jelentkeztünk a felhasználófiókjainkba, vagy semmilyen tevékenységet nem végeztünk, akkor a Google automatikusan törölni fogja azt, minden ott tárolt adattal együtt. Ez csak a személyes fiókokra vonatkozik, a munkáltatóhoz, iskolához vagy más szervezethez kapcsolódó fiókokra nem.

A fiókok törlése nem légből kapott ötlet a Google részéről, ugyanis az inaktív fiókokra vonatkozó irányelvek kimondják, hogy a „Google fenntartja magának a jogot arra, hogy az inaktív Google-fiókot, valamint az ilyen fiók tevékenységeit és adatait törölje, ha az adott fiók legalább két éve inaktív a Google rendszerében”. Ez alól van néhány kivétel, például ha a fiókot vásárlásra használták a Google Play Áruházban, vagy ha fiókban aktív egyenleggel rendelkező ajándékutalvány található.

 

A Google felhasználói bázisa

A SEO.AI felmérése szerint 2023-ban átlagosan másodpercenként 99 ezer keresési lekérdezést dolgoz fel a Google, ami napi 8,5 milliárd, évente pedig nagyjából 2 billió globális keresést jelent.

Ugyanez a felmérés azt mondja, hogy jelenleg több mint 1,8 milliárd Gmail fiók létezik világszerte. Azaz a világ lakosságának 22,2 százaléka használja a Google e-mail szolgáltatását.

A Gmail globálisan 28 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik az e-mail-kezelési piacon és átlagosan naponta 121 milliárd e-mail kerül elküldésre a rendszeren keresztül, így kijelenthető, hogy az inaktív fiókok törlése sok embert érint.

Poznan,,Pol,-,Nov,8,,2022:,Laptop,Computer,Displaying,Google
A Google által birtokolt alkalmazások közül a YouTube rendelkezik a legtöbb letöltéssel, utána következik a Térkép és maga a keresőmotor, a Gmail pedig a hetedik helyen áll.
Fotó: Shutterstock

A Google-család, bár nem minden téren, a világ egyik vezető technológiai vállalatcsoportja. A YouTube jelenleg a legnépszerűbb videó megosztó portál, amely jelenleg 2,7 milliárd felhasználóval rendelkezik. Ezt a számot egyedül csak a Facebook tudja megelőzni, tehát a YouTube a világ második legtöbb felhasználóval rendelkező online felülete.

„Európai Google”: közel lehet az új Szilícium-völgy megalakulása

A Szilícium-völgy mai napig beárnyékolja transzatlanti riválisait, viszont a mesterséges intelligencia (MI) rohamos növekedése egyesek szerint lehetőséget kínálhat egy euróövezeti startupnak, hogy az európai Google-lé váljon. Arthur Mensch azon vállalkozók új generációjának egyike, akik abban reménykednek, hogy megoldást találhatnak az európai gazdaság egy régóta fennálló problémájára: hogy miért nem tudtak eddig kiépíteni egy Szilícium-völgy-stílusú technológiai behemótot.

Hasonló a helyzet a Google-lel, mint keresőmotorral: egyesek szerint a cég a keresések terén már monopol helyzetet alakított ki. Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója nemrég azt nyilatkozta, hogy a Google tisztességtelen taktikával tartotta vissza a Microsoft keresőjének, a Bingnek a térnyerését, mindezt pedig azzal érte el, hogy különböző megállapodásokat kötött az Apple-lel és más telefongyártókkal, hogy az ő keresőjük legyen az alapértelmezett keresőmotor.