Létrejött a történelmi megállapodás a Lamborghini és a szakszervezetek között a négynapos munkahét bevezetéséről a gyártásban dolgozó munkavállalók számára – közölték a felek kedden, kora délután.

Ezután részben négynapos munkahéten is gyártják a Lamborghini Terzo Millenniót.
Fotó: AFP

Ez az első olyan megállapodás az európai autóiparban, amely úgy csökkenti számottevően a munkaidőt, hogy közben nemhogy csökkentenék, hanem egyenesen növelik a béreket,

– indokolta az olasz FIOM és a FIM-CISL szakszervezet az alku „történelmi jelentőségét”. 

Az utóbbi időben, a pandémiát és a termelési költségek megugrását követően számos vállalat és állami munkaadó igyekszik oly módon javítani a munkakörülményeken, hogy közben a vállalat is jól járjon.

Erre kínálhat megoldást a rövidebb ideig tartó, de intenzívebb munkavégzés, ami a többi európai országban, köztük az Egyesült Királyságban is általában kedvező eredménnyel járt – írja a Reuters.

Bár a négynapos munkahét bevezetése esetén a munkavállalók kevesebb időt töltenek a munkahelyükön, ám koncentráltabban dolgoznak, miközben a reformot bevezető vállalatok könnyebben tartják meg a munkaerőt, simábban megy a toborzás, sőt még a betegállományban lévő foglalkoztatottak száma is mérséklődik.

Kevesebbet, de jobban dolgozni, ez az elv vezérelt minket, ezzel érveltünk a tárgyalások során

– áll a FIOM és a FIM-CISL közleményében. A két műszakos munkarendben termelő dolgozók felváltva tartanak majd öt- és négynapos munkahetet, s így összességében évente 22 munkanappal lesz rövidebb a munkaidejük – tették hozzá. 

Fotó: AFP

A három műszakos munkarendben dolgozóknak pedig, akiknek éjszakai műszakuk is van, egy ötnapos hétre két négynapos jut, így évente 31 nappal dolgoznak majd kevesebbet, mint eddig.

A szakszervezetek és a német Volkswagen csoporthoz tartozó, bolognai sportkocsigyártó négynapos munkahetet bevezető keretmegállapodásában 

ötszáz új munkahely létrehozásáról, a munkabérek emeléséről és egyéb munkavállalói juttatásokról is megegyeztek a felek.