Látványosan megugrott a kereslet a használt és felújított laptopok iránt az utóbbi években, nem beszélve arról, hogy sok esetben a már lecserélt termékek a kukában végzik, vagy még hosszú éveken keresztül a polcon porosodnak. A kidobott laptopok nagyban hozzájárulnak a világ rohamosan növekvő elektromoshulladék-kibocsátásához is, miközben a legtöbb esetben a kukába került termék még használható, felújítható állapotban van. A Furbify ezt a piacot célozta meg, amikor 2007-ben Keszeli Ákos és Angyal Tamás létrehozta kis garázscégét a szlovákiai Gútán, amely mára egy több millió eurós vállalkozássá nőtte ki magát.
A két alapító korábban már adott interjút a Világgazdaságnak, melyben elárulták, hogy az esetek 50 százalékában kkv-k vásárolnak, tehát ez a piac szépen megoszlik a magánszemélyek és a szervezetek között. Azt viszont, hogy hogyan lesz az e-hulladékból újra használható termék, egy üzemlátogatás keretén belül mutatta meg nekünk a Furbify.
Hol tart jelenleg a Furbify?
Az üzemlátogatás előtt a két társpartner, Forró Tibor és Kelemen Krisztián mesélt a cég mostani helyzetéről és a használt laptopok piacáról. Elmondásuk szerint
a világon jelenleg minden 13. laptop kerül felújításra,
a többi valószínűleg e-hulladékként végzi. Ez nagy pazarlás, ugyanis átlagosan a fennmaradó 12 laptop felét is még tökéletesen fel lehetne újítani, a másik feléből pedig értékes alkatrészeket lehetne kimenteni. Emiatt szerepel a cég kitűzött céljai között az elektromos hulladék növekedési trendjének megállítása. Ehhez tartozik az is, hogy próbálnak a lehető legkörnyezettudatosabban dolgozni, tehát minimumra csökkenteni az automatizált folyamatokat, és kézzel végezni a feladatokat.
Forró Tibor elmondta, az elmúlt években rakétaszerű növekedésnek indult a cég, és az idei célkitűzésük, hogy az eddigi legnagyobb termelést és bevételt produkálják. Elmondása szerint a magyar cégük tavalyi bevétele 2,3 millió euró volt (897 millió forint), a
a teljes Furbify 2023-as bevétele meghaladta a 13 millió eurót (ötmilliárd forint).
A társpartnerek elmondták, hogy az idei cél a 15 millió eurós (5,8 milliárd forint) bevétel elérése. A cég jelenleg 150 dolgozóval működik, és több mint 250 ezer felújított laptopot számlálnak, valamint több mint 5000 üzleti partnerrel rendelkeznek. Továbbá arról is beszámolt, hogy idén terveznek terjeszkedni, ugyanis folynak a tárgyalások, hogy megkezdhessék a munkát Indiában is.
Mi indokolta a nagy ugrást?
A társpartnerek elmondása szerint a Fubify 2020-ban tapasztalt először erős termelési és bevételnövekedést, amikor a Covid–19-járvány miatt karanténba kényszerültek az emberek.
A már 2019-ben kitört csiphiány és a hirtelen megjelenő, alacsonyabb igények indokolták a használt laptopok iránti érdeklődést.
A négy fal közé kényszerült emberek gyorsan szerettek volna jól működő, olcsó laptopokhoz jutni, és erre a legjobb megoldás a használt termékek piaca volt. Elmondásuk szerint a megnövekedett igényt nemcsak a jó ár-érték arány indokolja, hanem az is, hogy mára már trenddé vált a használt, régi termékek megvásárlása. Forró Tibor szerint a fiatalok körében a legnépszerűbbek a használt termékek: kimutatásuk szerint a Z generáció képviselői teszik ki a vásárlók több mint 25 százalékát.
Hogyan zajlik a laptopok felújítása?
Az üzemben Veszprémi István termelési osztályvezető mutatta be, hogyan zajlik a beérkezett és/vagy megrendelt laptopok felújítása, bővítése, módosítása. A termelés legfontosabb szakaszai
- a portalanítás és tisztítás,
- a működési hibák kiszűrése és tesztelés,
- a komolyabb műszaki hibák javítása
- és a rendelésben feltüntetett igények megvalósítása.
Veszprémi István elmondása szerint egy laptopot rengeteg módon lehet módosítani, ők pedig eleget tesznek minden kérésnek. „Megoldjuk!” – hangzik a cég eredeti szlogenje, ami ma is igaz. Leggyakrabban a laptopok hátlapját és billentyűzetet módosítják: természetesen a leggyakoribb kérés a színes hátlap, de az sem meglepő, ha más nyelvű vagy világító billentyűzetet kérnek a vásárlók.
Az egyedi hátlapokat – mint ahogy a legtöbb folyamatot – manuálisan módosítják,
a billentyűzethez használnak automatizált gépeket. A termelési osztályvezető azt mondta, hogy a rendelés pillanatától átlagosan 2 óra 7 perc alatt állítanak össze egy laptopot, amiben benne van már a csomagolás is. A környezettudatosságukat bizonyítja a manufaktúraszerű, manuális munkavégzés, valamint az újrahasznosított csomagolópapírok és dobozok is.