Spotify: idén olyan történhet, ami még soha
A Spotify idén lesz, hogy már 18 éve uralja az audiostreaming-piacot – világszerte 626 millió havi aktív felhasználóval –, a nyereségesség azonban sokáig elérhetetlen volt számára. A múlt héten közzétett második negyedéves jelentés szerint ugyanakkor végre ki tud törni ebből a mókuskerékből, és fennállása óta először képes lesz megtartani az első negyedéves nyereségességet. Úgy tűnik, hogy bejött nekik az idei áremelés, bár még sok mindennek kell jól alakulnia, hogy elérjék az álomcélt.

A részvényük ára több mint duplájára nőtt az elmúlt 12 hónapban, így érthető az izgalom a cégnél. Az idei évre prognosztizált 1,3 milliárd eurós nettó bevétel kellemes változás az elmúlt nyolc évben felhalmozott körülbelül 4 milliárd eurós (1,5 ezermilliárd forint) nettó veszteségekhez képest. Ennek ellenére a részvények drágának tűnnek, ezért a vállalat agresszív költségcsökkentésbe kezdett – írja a Financial Times.
Elbocsátások és áremelések: kérdéses a Spotify növekedési taktikája
A Spotify tavaly három körben jelentett be elbocsátásokat, beleértve azt is, hogy decemberben az alkalmazottak mintegy egyötödét elbocsátják. Visszafogta podcastambícióit is, miután jelentős összegeket költött a terjeszkedésre. Ezek a lépések segítettek az előző év azonos időszakához képest 16 százalékkal csökkenteni az üzemi költségeket, melyek így 846 millió euróra apadtak a második negyedévben. Ez viszont nem ismételhető meg minden évben.
A legnagyobb költségközpont továbbra is a dalok jogdíjai és az előadóknak fizetett díjak maradnak.
A bevételi költségek 12 százalékkal 2,7 milliárd euróra nőttek a második negyedévben. A Spotify jogdíjfizetési módszereiben bekövetkezett legutóbbi változások már felháborodást váltottak ki és pert is vontak maguk után.
Jó hír ugyanakkor, hogy a Spotify áremelései egyelőre kifizetődnek. A vállalat az elmúlt 12 hónapban kétszer drágított prémium-előfizetésén, a felhasználók ennek ellenére is kitartottak a szolgáltatás mellett, miután ár-érték arányban még mindig övék az egyik legjobb ajánlat a streamingpiacon. A Spotify a második negyedév végére 626 millió havi aktív felhasználóval rendelkezett, ami 14 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a fizetős előfizetők száma 12 százalékkal 246 millióra nőtt. A fennmaradó felhasználók ingyenes, reklámok által támogatott fiókokkal rendelkeznek.