BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ketten várják a peronon, melyikük mazsolázhatja ki a német vasutat

Az utasok az állam nyakán maradnak, a prosperáló áruszállítási üzletág viszont magánbefektetők kezébe kerül Németországban. A legnagyobb munkáltató, a Deutsche Bahn 14 milliárd eurót garantáltan kap a DB Schenkerért, a privatizációs bevétel egy részét a vasúti szolgáltatás fejlesztésére kell fordítania.

Finiséhez érkezett a versenyfutás a német államvasút, a Deutsche Bahn (DB) logisztikai vállalatáért. A DB Schenkerre pályázók mezőnye kettőre szűkült, a költségvetési rések betömködésével foglalatoskodó berlini kormány pedig dörzsölheti a tenyerét, a várható bevétel ugyanis a Reuters információi szerint garantáltan eléri a 14 milliárd eurót. 

 DB  Interim results of the general refurbishment of the Riedbahn
Volker Wissing közlekedési miniszter a múlt kedden személyesen ellenőrizte a DB egyik legforgalmasabb, Mannheim–Frankfurt közötti pályaszakaszának felújítását / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az összeg felett azonban nem Christian Lindner pénzügyminiszter diszponál, ő annak örülhet, hogy a DB ebből a saját forrásból tudja majd csökkenteni a 30 milliárd euróra rúgó adósságállományát, miközben a vételár egy része a német vasúthálózat korszerűsítésére, az infrastruktúra és a szolgáltatások minőségének javítására megy el. 

Lindner tehát a DB-finanszírozási igényeinek csökkenésével számolhat, ami a szemafor színeit szimbolizáló pártokból felálló kormánykoalíció javára szolgálhat a forráshiányos időkben. 

Berlin és a DB és egyeztet a vevőjelöltekkel 

A döntés a nyertes személyéről még heteket várat magára, a DB és a kormány képviselőinek ugyanis mindkét féllel egyeztetniük kell arról, hogyan képzelik el a világ 130 országában 70 ezer embert – közülük 15 ezret Németországban – foglalkoztató Schenker jövőjét.

Nem lesz egyszerű a döntés, mivel a jelöltek egyikét a szakmai, míg a másikat a pénzügyi szempontok vezérlik. Ráadásul árban sem könnyen összevethető

  • a dán DSV logisztikai óriásvállalat
  • és a CVC Partners

vezette konzorcium ajánlata. Utóbbi a német kormányra is számít egy olyan konstrukcióban, amely 16 milliárd eurósra értékelné az idei év legnagyobb európai privatizációs ügyletét oly módon, hogy a kézhez kapott 14 milliárd euróból Berlin 2 milliárdot visszacsorgatna a Schenkerhez, az ennek megfelelő kisebbségi részvénycsomag fejében. Ez azonban csak egy opció, amit majd megtárgyalnak a felek. 

Ázsiai és arab tőke is menne a Schenkerbe

A kormánynak a külföldi befolyás erősödésével is számolnia kell, ha a CVC mellett teszi le a voksát, ugyanis konzorciumi tagként Szingapúr állami befektetéseit kezelő GIC vagyonalap és az arab Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) állami alap is szerepel a finanszírozók között. A konzorcium mostani ígérete szerint 

a Schenkert gatyába ráznák, ezt követően részvényeit pár év múlva bevezetnék a frankfurti tőzsdére, 

s ha jól sül el az üzlet, akkor nagyot kaszálhatnak rajta, s potenciális kisebbségi tulajdonosként az állam kétszer is profitálhat az eladással. A CVC megtartaná a Schenker márkanevet és a társaságot továbbra is a németországi, esseni központból irányítanák. 

DB Schenker in the Port of Hamburg
Egymás hegyén-hátán a DB Schenker konténerei a cég hamburgi kikötőben lévő logisztikai központjában / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A hírügynökség forrásai szerint ilyen kötelezettségeket a DSV nem fektetett le a vállalásaiban, viszont életképes jövőképet ígért, hatékonyabb működést a szinergiahatások érvényesítésével, ami magyar nyelvre lefordítva a párhuzamosságok felszámolását és a vele járó költségcsökkentéseket – értsd telephelyek megszüntetése, elbocsátások stb. – jelent.

A Deutsche Bahn szóvivője nem kommentálta az ajánlatokat, csak annyit mondott, hogy számukra a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat elfogadása a legfontosabb szempont. 

Érdekesség, hogy júliusban két komoly vevőjelölt is visszavonulót fújt, a DSV „honfitársa”, a Maersk mellett a szaúdi állami logisztikai társaság, a Bahri is kiszállt a versenyből, jóllehet mindkettőnek megfelelő tőkeereje lett volna a felvásárláshoz. A DSV és a Schenker is erős magyarországi bázissal rendelkezik. 

Célegyenesben a privatizáció

A Schenkert még decemberben hirdette meg eladásra a DB, az ügylet 2025-ben zárulhat. Valamennyire igyekezni is illene, a DB Schenker értéke ugyanis 2022-ben még elérte a 20 milliárd eurót, ám a bizonytalan jövőkép és a német gazdaság ramaty állapota miatt folyamatosan csökken. 

Annual press conference DHL Group and Deutsche Post
A DHL csoport és a DB Schenker összeolvadásának ötlete hamar az asztalfiókba került / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Akkor bejelentkezett rá a Deutsche Postot is magában foglaló német–amerikai DHL-csoport, de az üzletből nem lett semmi. Megjegyzendő, hogy a DHL is 17,4 százalékban – főrészvényesként – a német állam tulajdonában van, így házon belül rövidre tudták zárni az ügyet. 

Két évvel ezelőtt még az is benne volt a pakliban, hogy a DB bevételeink stabilan a harmadát szállító logisztikai üzletágat közvetlenül értékesítsék a frankfurti tőzsdén.

A Schenker privatizációja kérdésében egyébként teljes volt az összhang az Olaf Scholz kancellár vezette kormánykoalíción belül, a szabad demokraták és a zöldek is támogatják, hogy a Deutsche Bahn kizárólag a németországi személy- és áruszállításra összpontosítson.

A németeknek is megvan a MÁV-sztorija: akkora a baj a Deutsche Bahn-nál, hogy pénzzel sem könnyű orvosolni

Nem csak a magyar vasút szenved az elöregedett infrastruktúrától, évtizedes gondok vannak a Deutsche Bahn-nál is. A német vasút rendkívül rossz állapotban van, emiatt folyamatosak a késések, járattörlések és a fennakadások. A koalíciós kormány igyekszik több pénzzel megmenteni a vasúti infrastruktúrát, de a szakértők szerint a gondok akkorák, hogy csak pénzzel már nem lehet azokat kezelni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.