
A BYD után a Cheryt is magához láncolhatja Törökország
Recep Tayyip Erdogan török elnök fogadta a kínai Chery autógyártó globális ügyekért felelős elnökét, Gujbing Zsangot egy hétvégi isztambuli befektetési konferencia apropóján, a megbeszélésen részt vett Fatih Kacir ipari és technológiai miniszter is.

Ebből a helyi sajtó egy minisztériumi kiszivárogtatás nyomán azt a következtetést szűrte le, hogy a felek megegyezésközeli stádiumban vannak, s a törökök nyerhetik el a Chery második európai gyáráért vívott versenyt. Mint arról beszámoltunk, erre eddig a legnagyobb esélye az Egyesült Királyságnak volt, de az olaszok is bejelentkeztek a beruházásért.
A Chery sem ússza meg egymilliárd dollár alatt
A törökökről eddig szó sem volt. Azt nem tudni, mekkora volumenű üzletről tárgyalnak, s azt sem, mennyi időt adtak a végső döntés meghozásához. Ankara júliusban a BYD-t már megnyerte magának, a világ legnagyobb új generációs autógyártója egy évi 150 ezer elektromos és tölthető hibrid jármű összeszerelésére alkalmas üzemet húz fel egymilliárd dollár értékben.
A hatályos török iparosítási program keretében a külföldi autóipari beruházóknak minimum évi 150 ezres kapacitást kell vállalniuk ahhoz, hogy kedvezményesen telket kaphassanak, infrastruktúrával együtt. A program lehetővé tesz a gyártók számára bizonyos mennyiségű autó adómentes eladását a török piacon. Az országban
- a Ford,
- a Stellantis,
- a Renault,
- a Toyota
- és a Hyundai
rendelkezik gyárakkal a külföldiek közül, a teljes szektor évi kétmillió jármű előállítására képes, melynek durván kétharmada exportra megy a helyi autógyártói szövetség adatai szerint. Erdoganék kifejezetten támogatják a kínai gyártók megjelenését, az elektromos átállásban elért vezető szerepük miatt – írja a Reuters.
A spanyolok lenyelik a békát
Ami a Cheryt illeti, szakmai berkekben némi meghökkenést keltett a törökországi beruházás hírének megszellőztetése pár nappal azután, hogy
a cég egy évvel, jövő őszre halasztotta a Barcelona melletti volt Nissan-üzemben tervezett Omoda 5 SUV-k gyártásának elindítását a Kína és az Európai Unió között zajló vámvita bizonytalan kimenetelére hivatkozva.
A gyár a három évtized után feltámasztott spanyol autómárka, a korábban haszonjárművekkel nevet szerző Ebro két SUV-modelljével november 18-án indul, a termelést 2027-re évi 50 ezerre szeretnék feltornászni. Cheryk egyelőre tehát nem készülnek itt az európai piacra.




