A Renault-nak fényesen bejött a hibridprojekt, de jövőre ez is kevés lesz
Luca de Meo jó lóra tett, amikor az olcsó, kevés alkatrészből összeszerelhető hibrid hajtáslánc mellett tette le a voksát az elektromos autók iránti kereslet erős megcsappanását látva. Az eredmények a Renault vezérigazgatóját igazolták: az idén a legdinamikusabban bővülő európai jármű-kategóriát ugyanis a hibridek képviselik mind a mai napig, és ebben a franciák a komoly versenyelőnyre tettek szert.

Az év első nyolc hónapjában a Renault hibrid modelljeinek – köztük a Cliónak, az Australnak és a Capturnek – az értékesítése 55 százalékkal ugrott meg az előző évihez képest, miközben az Európai Unió egészére vonatkozóan csak 21,1 százalékos növekedést mutatott ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA).
A Renault elé csak a Toyota fért be
A Renault-énál erőteljesebb növekedési dinamikát egyedül a hibrid hajtás atyja, a japán Toyota tudott elérni. Ezt az erős teljesítményt tükrözi az is, hogy a nagy európai autógyártók közül egyedül a Renault nem adott ki az elmúlt időszakban profitfigyelmeztetést, vagyis tartani tudja magát az év elején meghatározott üzleti tervéhez.
Az elektromos járműveknél olcsóbb, de a hagyományos járműveknél kevésbé szennyező hibrid autókba való befektetés egyelőre megtérül abban, hogy a Renault-nak sikerült a megszabott keretek között tartania eladott járműveinek összetett károsanyag-kibocsátását, amely alapján jövőre komoly büntetéseket kell majd fizetniük a normát átlépő autógyártóknak.
A bírság a szigorítások 2025-ös hatálybalépésével európai szinten 15 milliárd eurót is elérheti
De Meo egy korábbi nyilatkozata szerint. Nem véletlen, hogy a gyártók a szabályozás bevezetésének elhalasztását kérik Brüsszeltől a jelenlegi nehézségeikre, a kínaiakkal fennálló rivalizálásukra hivatkozva.
A normák szigorodnak, de a büntetések is
A Renault olcsó, saját fejlesztésű E-Tech hibrid autóinak kilométerenkénti károsanyag-kibocsátása csupán 95 gramm, ennek is köszönhető, hogy a konszern 2024 első hat hónapjában bőven tartani tudta a normát. Összehasonlításképpen:
- a Ford 123 grammnál,
- a Volkswagen 125 grammnál járt
ugyanebben az időszakban. A dicsőség azonban mulandó, hiszen jövőre jelen állás szerint 94 gramm per kilométerre kell csökkenteniük az átlagos szén-dioxid-kibocsátást. Ahhoz, hogy a Renault megfeleljen ezeknek a határértékeknek, eladásainak mintegy ötödét zéróemissziós elektromos autóknak kell kitennie.

Ezt nehéz lesz elérnie, miután a kereslet a magas ár és egyéb tényezők miatt nem nő, a villanyautók pedig jelenleg a francia konszern eladásainak csupán 12 százalékát teszik ki.
Mindent egybevetve a Dataforce és az S&P Global tanácsadó cég szerint a hibridek iránti kereslet az évtized végéig várhatóan tovább növekszik, akkortájt történhet meg a helycsere, és kerülnek végképp előtérbe a tisztán elektromos autók. Hibridekben azonban továbbra is erős marad a Renault, mivel új modelleket dob a piacra, és nem is horrorisztikus áron.
A villanyautók gyártására is rá kell feküdni
A hibrid Clio például csak 400 euróval drágább, mint a Toyota Yaris és a Peugeot 208, de erősebb náluk, ráadásul az univerzális E-tech váltórendszer gyakorlatilag valamennyi modelljükbe integrálható a Twingótól a Rafale-ig. Az elektromos autókról sem feledkeznek meg eközben, a ma kezdődött párizsi autószalonon mutatják be a cég két új elektromos SUV-ját, a Renault 4-est és a Renault 5-öst, melyekhez hatalmas reményeket fűznek.


