
A Rolls-Royce ejtette az ígéretes légitaxi-projektjét
A Rolls-Royce repülőgépipari és mérnöki csoport hivatalosan is leállította az elektromos repülő taxival kapcsolatos projektjét csaknem három évvel azután, hogy a Spirit of Innovation kísérleti jármű 345,4 mérföld per órás sebességével megdöntötte az elektromos hajtóművel felállított addigi rekordot.

A szomorú hírt a hajtóműgyártó ipari konglomerátum múlt héten jelentette be azzal, hogy a döntést már jóval korábban, szeptemberben meghozták a Rolls-Royce Electrical Advanced Air Mobility részleg bezárásáról.
A döntés nem rengette meg a Rolls-Royce londoni tőzsdén jegyzett árfolyamát. Ennek az a magyarázata, hogy az utasszállító repülőgépek piaca olyannyira pezseg, hogy a cégnek nem éri meg ilyen futurisztikus ideákra pazarolnia az erőforrásait, főleg amikor a kínai konkurencia előretörése ezen a téren is megállíthatatlannak látszik.
A Rolls-Royce inkább más irányokba repül
A hajtóműipar viszont konjunkturális szakaszát éli, az utazási igények pandémiát követő megtöbbszöröződéséhez ugyanis nem áll rendelkezésre kellő számú repülőgép. Igaz, ebben beszállítói problémák és a Boeing tartósnak látszó válsága is központi szerepet játszik. Tehát a tradicionális iparágba érdemes csatornázni a fejlesztési forrásokat is, annak a hozama ugyanis eleve biztosítva van.

A Rolls-Royce amúgy hatalmas lelkesedéssel indította el a projektet annak idején. Biztosak voltak benne, hogy az elektromos erő- és meghajtórendszerek vezető szerepet fognak betölteni a fejlett légi mobilitás területén, lehetővé téve a hangtalan függőleges fel- és leszállást, csökkenve a károsanyag-kibocsátást, redukálva az üzemanyag-fogyasztást. Akár egészen a zéróig.
Akkoriban azt kommunikálta a cég, hogy a városi légi mobilitás, például a légi taxik és az elektromos fel- és leszálló járművek (eVTOL) a 2020-as évek közepére a levegőbe emelkednek, és milliárdos piacot teremtenek. Igen, ez így is lesz, elsősorban Kínában és a Közel-Kelet kőgazdag olajbirodalmaiban.
Új vezér, új elképzelések
A Rolls-Royce elektromos repülőgépeit eredetileg legfeljebb négy személy szállítására vagy könnyű teherszállításra tervezték. Az elképzelés szerint az akkumulátortechnológia fejlődésével és az új hibrid-elektromos koncepciók bevezetésével az eVTOL-ok és a minirepülők alkalmazása még fenntarthatóbbá válik, és képesek lesznek nagyobb hatótávolságokat repülni nagyobb sebességgel.
A tervek azonban megváltoztak, amint a projektet szívügyének tartó korábbi Rolls-Royce-főnök, Warren East elhagyta a vállalatot. Vele ellentétben az új vezérigazgató, a tavaly januárban színre lépő török Tufan Erginbilgic kételkedett a magas költségek megtérülésében, és bizonytalan volt a fejlesztés időigényét illetően is.
Noha a projekt elvileg életképes, és maga a brit kormány is beleölt jó néhány millió fontot, mégsem akadt vevő rá, amikor tavaly Erginbilgic meghirdette a fejlett légi mobilitási részleget. A kudarcot követően most végleg (?) az asztalfiókba süllyesztették a dokumentációt.
Erginbilgic ugyanakkor megnyugtatta a részvényeseket, hogy ütemesen és intenzíven folytatódik a Rolls-Royce átalakítása
- nagy teljesítményre képes,
- rugalmas,
- versenyképes
- és növekvő
vállalkozássá. Persze korántsem az intenzív osztályon, hiszen a részvényárfolyam az idén majdnem a duplájára nőtt, visszaigazolva az új vezérigazgató elképzeléseinek helyességét. A vállalat jelezte, hogy az idei üzleti évre vonatkozóan 2,1–2,3 milliárd font üzemi eredményre és 2,1–2,2 milliárd font szabad cash flow-ra számít, a korábbi célszámok tehát érvényben maradnak.
Ajánlott videók

Buszgarázsban dől el a főváros sorsa: rendkívüli közgyűlést hirdetett Karácsony – a csőd szélén is vitatkozik, hiába nyújtana segítséget a kormány



