
Kínai akkumulátorgyártó telepedik meg a szomszédban
Újabb kínai akkumulátorgyártó érkezik a régiónkba, a Gotion High-Tech ugyanis a napokban megkapta a kormányzati garanciákat második európai üzemének felépítéséhez, amely szűk negyven kilométerre a magyar határtól, a szlovákiai Surányban 2027-ben kezdheti meg termelését.

Ezt a sencseni, valamint a zürichi tőzsdén egyaránt jegyzett Gotion hivatalosan is jelezte befektetői felé, melyek között első helyen található a Volkswagen csoport a maga 26,48 százalékos részesedésével.
A kínai akkumulátorgyártó Németországban már megtelepedett
Az elektromos átállás buktatói miatt gyárbezárásokra, tömeges elbocsátásokra és bércsökkentésekre készülő német autógyártó konszern – amelynek Európában kizárólagos akkubeszállítója a kínai cég – nem sokat kockáztat ezzel a beruházással, melynek költsége az előzetes tervek szerint nem haladhatja meg a 1,234 milliárd eurót, s mivel csak 2027 januárjában kezdi meg a termelését, addigra az elektromos autók iránti kereslet is fellendülhet.
Addig is a Gotion tavaly szeptemberben elindított göttingeni gyára is tud szállítani akkumulátorokat a VW-csoport márkáihoz. Azt az 1960-ban épített üzemet 2021-ben a Boschtól vásárolta meg a Gotion és alakította át saját igényei szerint.
Göttingenben egyébként echte "Made in Germany" akkukat szerelnek össze, Európában beszerzett alapanyagokból.
A kínai cég olyan mint a Lidl, egy kaptafára építi fel egységeit, melyek teljes kapacitása évi 20 gigawattóra (GWh), amit csak fokozatosan, négy ütemben, a keresletnek megfelelően érnek el. A bő egy évvel ezelőtt átadott göttingeni üzemben most nyárra kellett elérni az 5 GWh-s kapacitást, és 2025 év végére a 20 GWh-st.
Összehasonlításképpen: a debreceni CATL akkugyár éves kapacitása 100 GWh lesz. Arról nem szólnak a hírek, hogy a Gotion Göttingenben hány GWh-nál jár éppen, ahogy az a projekt is az asztalfiókba kerülhetett, ami a wolfsburgi fő VW-gyártóbázis kiszolgálására vonatkozó akkugyár megépítéséről szólt.
Irány Surány!
Ha ott nem is, a szlovákiai Surányban biztosan megépül a 20 GWh-s üzem, melynek finanszírozásához a szlovák kormány a költségek hatodának átvállalásával járul hozzá. Ez úgy jön ki, hogy az 1,234 milliárd eurós beruházáshoz 150 millió eurót adnak, és 64 millió eurós adókedvezményben részesítik projektet jegyző vegyesvállalatot.
Ebben a Gotion InoBat Batteries (GIB) EnergyX Slovakia névre keresztelt, tavaly alapított társaságban a kínaiaknak 80 százaléka, míg az InoBat Auto jsa. akkugyártó startupnak 20 százaléka van. Utóbbiban egyébként a Gotion közvetlen tulajdonnal is rendelkezik, tavaly szeptemberben 25 százalékos pakettel szálltak be a szlovák cégbe.

A szlovák kormány támogatásának konkretizálásáról szóló hír egyébként épp akkor érkezett, amikor a Moody’s többi között a Fico-kormány átláthatatlan diplomáciai manőverei is fiskális lazasága miatt egy fokozattal leminősítette az ország adósbesorolását, hatalmas pofont adva a pozsonyi kormánykoalíciónak.
A besorolás maradt ugyan a kiváló minősítésű kategóriában, de annak a legmélyére süllyedt. Hogy nem mélyebbre, azt az ország elsősorban euróövezeti tagságának köszönheti. A Moody’s pénteki ítéletére ráerősít a rongyrázás legfrissebb bizonyítéka, amely hat repülőgépből álló önálló kormányzati légiflotta felállításáról és saját légikikötő létesítéséről szól a megszorításokra kényszerülő országban. Ez a régió legnagyobb ilyen, luxusgépeket is magába foglaló flottája lenne.
Összehasonlításképpen: Csehországnak kétszer annyi, 10,87 millió lakosa van, mégis megelégszik két Airbus A319-cel. Ilyenből a szlovákoknak most kettő van, ezek képesek tankolás nélkül oda-vissza megtenni a Pozsony-Moszkva utat.
Marokkóban is építkezik a Gotion
A kínai akkumulátorgyártó társaság egy füst alatt a surányi Gotion-gyár ikertestvérét is bejelentette, ez a marokkói főváros, Rabat mellett épül meg, a királyság kormányának 300 millió eurós közvetett támogatásával.
Ők ingyen pénzt nem adnak ugyan, de Caisse de dépot et de gestion (CDG) állami tulajdonú bank révén beszállnak a beruházásba, melynek költsége 1,28 milliárd euró, a megcélzott kapacitás pedig a szokásos évi 20 GWh. A kereslet alacsonyabb dinamikájú bővülésére reagálva
a Gotion egyébként maga is erősen visszavett a terveiből,
mivel eredetileg a szlovákiai egység 40 GWh-s kapacitású lett volna, ahogy a marokkói a projektet is 6,3 milliárd dollárosra tervezték, azaz most ennek csak a harmadát szánják erre a célra.
Stabil hely a globális top10-ben
Az SNE Research piacmutató idei első tíz havi összesített adatai szerint a Gotion a világ nyolcadik legnagyobb akkumulátorgyártójának számít a maga 2,6 százalékos részesedésével.
Kínában erősebb a helyzete, ott a lítiumakku-gyártás szereplői között a negyedik helyet foglalja, el, a novemberi termelése 3,56 GWh volt, ami 5,29 százalékos piaci részesedéshez volt elegendő a China Automotive Battery Innovation Alliance (CABIA) adatai alapján. Az első tíz helyezett novemberi piaci részesedése százalékban kifejezve a következő volt:
- CATL 42,71
- BYD 25,11
- CALB 6,67
- Gotion 5,29
- Svolt Energy 3,49
- Eve Energy 3,05
- Sunvoda 2,64
- Rept Battero 2,64
- Zenergy 181
- LGES 1,50
A CATL Spanyolországban építi meg harmadik európai akkugyárát
A Stellantis és a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) 4,1 milliárd euróból (1684 milliárd forint) épít új üzemet Spanyolországban, hogy akkumulátorokat gyártson elektromos járművekhez. A zaragozai gyár 2026 végére kezdi meg a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorok összeszerelését.




