Újabb kínai akkumulátorgyártó érkezik a régiónkba, a Gotion High-Tech ugyanis a napokban megkapta a kormányzati garanciákat második európai üzemének felépítéséhez, amely szűk negyven kilométerre a magyar határtól, a szlovákiai Surányban 2027-ben kezdheti meg termelését.
Ezt a sencseni, valamint a zürichi tőzsdén egyaránt jegyzett Gotion hivatalosan is jelezte befektetői felé, melyek között első helyen található a Volkswagen csoport a maga 26,48 százalékos részesedésével.
Az elektromos átállás buktatói miatt gyárbezárásokra, tömeges elbocsátásokra és bércsökkentésekre készülő német autógyártó konszern – amelynek Európában kizárólagos akkubeszállítója a kínai cég – nem sokat kockáztat ezzel a beruházással, melynek költsége az előzetes tervek szerint nem haladhatja meg a 1,234 milliárd eurót, s mivel csak 2027 januárjában kezdi meg a termelését, addigra az elektromos autók iránti kereslet is fellendülhet.
Addig is a Gotion tavaly szeptemberben elindított göttingeni gyára is tud szállítani akkumulátorokat a VW-csoport márkáihoz. Azt az 1960-ban épített üzemet 2021-ben a Boschtól vásárolta meg a Gotion és alakította át saját igényei szerint.
Göttingenben egyébként echte "Made in Germany" akkukat szerelnek össze, Európában beszerzett alapanyagokból.
A kínai cég olyan mint a Lidl, egy kaptafára építi fel egységeit, melyek teljes kapacitása évi 20 gigawattóra (GWh), amit csak fokozatosan, négy ütemben, a keresletnek megfelelően érnek el. A bő egy évvel ezelőtt átadott göttingeni üzemben most nyárra kellett elérni az 5 GWh-s kapacitást, és 2025 év végére a 20 GWh-st.
Összehasonlításképpen: a debreceni CATL akkugyár éves kapacitása 100 GWh lesz. Arról nem szólnak a hírek, hogy a Gotion Göttingenben hány GWh-nál jár éppen, ahogy az a projekt is az asztalfiókba kerülhetett, ami a wolfsburgi fő VW-gyártóbázis kiszolgálására vonatkozó akkugyár megépítéséről szólt.
Ha ott nem is, a szlovákiai Surányban biztosan megépül a 20 GWh-s üzem, melynek finanszírozásához a szlovák kormány a költségek hatodának átvállalásával járul hozzá. Ez úgy jön ki, hogy az 1,234 milliárd eurós beruházáshoz 150 millió eurót adnak, és 64 millió eurós adókedvezményben részesítik projektet jegyző vegyesvállalatot.
Ebben a Gotion InoBat Batteries (GIB) EnergyX Slovakia névre keresztelt, tavaly alapított társaságban a kínaiaknak 80 százaléka, míg az InoBat Auto jsa. akkugyártó startupnak 20 százaléka van. Utóbbiban egyébként a Gotion közvetlen tulajdonnal is rendelkezik, tavaly szeptemberben 25 százalékos pakettel szálltak be a szlovák cégbe.
A szlovák kormány támogatásának konkretizálásáról szóló hír egyébként épp akkor érkezett, amikor a Moody’s többi között a Fico-kormány átláthatatlan diplomáciai manőverei is fiskális lazasága miatt egy fokozattal leminősítette az ország adósbesorolását, hatalmas pofont adva a pozsonyi kormánykoalíciónak.
A besorolás maradt ugyan a kiváló minősítésű kategóriában, de annak a legmélyére süllyedt. Hogy nem mélyebbre, azt az ország elsősorban euróövezeti tagságának köszönheti. A Moody’s pénteki ítéletére ráerősít a rongyrázás legfrissebb bizonyítéka, amely hat repülőgépből álló önálló kormányzati légiflotta felállításáról és saját légikikötő létesítéséről szól a megszorításokra kényszerülő országban. Ez a régió legnagyobb ilyen, luxusgépeket is magába foglaló flottája lenne.
Összehasonlításképpen: Csehországnak kétszer annyi, 10,87 millió lakosa van, mégis megelégszik két Airbus A319-cel. Ilyenből a szlovákoknak most kettő van, ezek képesek tankolás nélkül oda-vissza megtenni a Pozsony-Moszkva utat.
A kínai akkumulátorgyártó társaság egy füst alatt a surányi Gotion-gyár ikertestvérét is bejelentette, ez a marokkói főváros, Rabat mellett épül meg, a királyság kormányának 300 millió eurós közvetett támogatásával.
Ők ingyen pénzt nem adnak ugyan, de Caisse de dépot et de gestion (CDG) állami tulajdonú bank révén beszállnak a beruházásba, melynek költsége 1,28 milliárd euró, a megcélzott kapacitás pedig a szokásos évi 20 GWh. A kereslet alacsonyabb dinamikájú bővülésére reagálva
a Gotion egyébként maga is erősen visszavett a terveiből,
mivel eredetileg a szlovákiai egység 40 GWh-s kapacitású lett volna, ahogy a marokkói a projektet is 6,3 milliárd dollárosra tervezték, azaz most ennek csak a harmadát szánják erre a célra.
Az SNE Research piacmutató idei első tíz havi összesített adatai szerint a Gotion a világ nyolcadik legnagyobb akkumulátorgyártójának számít a maga 2,6 százalékos részesedésével.
Kínában erősebb a helyzete, ott a lítiumakku-gyártás szereplői között a negyedik helyet foglalja, el, a novemberi termelése 3,56 GWh volt, ami 5,29 százalékos piaci részesedéshez volt elegendő a China Automotive Battery Innovation Alliance (CABIA) adatai alapján. Az első tíz helyezett novemberi piaci részesedése százalékban kifejezve a következő volt:
A CATL Spanyolországban építi meg harmadik európai akkugyárát
A Stellantis és a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) 4,1 milliárd euróból (1684 milliárd forint) épít új üzemet Spanyolországban, hogy akkumulátorokat gyártson elektromos járművekhez. A zaragozai gyár 2026 végére kezdi meg a lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorok összeszerelését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.