BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Warning strike at Volkswagen plants in Germany - Zwickau

Volkswagen-sztrájk: patthelyzetben a vezetés és a szakszervezetek – tízezrek megélhetése a tét

Mintegy százezer dolgozó vesz részt a hét eleje óta tartó országos sztrájkon. A Volkswagen bezárná német gyárait és tízezreket bocsátana el, a szakszervezetek ezt akarják megakadályozni – és még béremelést is követelnek a dolgozóknak.

A német Volkswagen autóipari óriás vezérigazgatója, Oliver Blume azt mondta a dolgozóknak, hogy a szakszervezetek jelenlegi költségcsökkentési javaslatai jó kiindulópontot jelentenek a tárgyalásokhoz, de azok mértéke messze nem elég ahhoz, hogy a gyártót versenyképesebbé tegyék, ami elengedhetetlen lenne a bezárások leállításához.

Warning strike at Volkswagen plants in Germany - Zwickau
A Volkswagen bezárná német gyárait és tízezreket bocsátana el, míg a szakszervezetek ezt akarják megakadályozni – és még béremelést is követelnek a dolgozóknak / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A VW dolgozói hétfőn országos munkabeszüntetéseket indítottak, hogy nyomást gyakoroljanak Bluméra és az igazgatótanács tagjaira, akik a márka masszív szerkezetátalakításának részeként általános, 10 százalékos bércsökkentéssel és példátlan mértékű németországi gyárbezárásokkal fenyegetőztek.

A német IG Metall szakszervezet becslése szerint mintegy százezer dolgozó tette le a munkát, és a szerdai nagygyűlésen mintegy húszezren vettek részt.

Rugalmas feltételeket ajánlanak a Volkswagennek

A vállalat és a dolgozók még szeptemberben kezdték meg a korai kollektív tárgyalásokat, miután a vezetőség azt mondta, hogy be kell zárnia németországi gyárakat és fel kell számolnia a munkahelyi biztonsági megállapodásokat, hogy kezelje az autóipar kihívásait, köztük a növekvő működési költségeket és az egyre erősödő versenyt a globális piacon.

Leállt a termelés a Volkswagen mindegyik német gyárában

Sztrájkba lépnek a cég munkásai. A vállalat vezetése és a szakszervezetek messze állnak a megállapodástól.

Daniela Cavallo, a VW üzemi tanácsának vezetője a Bloombergnek elmondta, hogy szerinte mindkét félnek kompromisszumokat kell találnia ahhoz, hogy még karácsony előtt megállapodásra jussanak.

Ennek érdekében az IG Metall egy méretes, több mint 1,5 milliárd eurós megszorítási csomagot ajánlott a vállalatnak, amely csökkentette volna az osztalékfizetéseket és a bónuszokat, valamint a béremelések esetén is csökkentette a követelményeit.

A vezetés azonban ezt a csomagot elutasította, mondván, hogy az engedmények jó kiindulópontot jelentenek a tárgyalásokhoz, azonban a megszorítások közel sem elegek a gyárbezárások leállításához.

Mi, a menedzsment, nem élünk álomvilágban. Ha a vállalat nem versenyképes, akkor búcsút mondhatunk a gyárainknak és a munkahelyeknek. A dolgozóknak fel kell fogniuk, hogy radikális lépésekre van szükség a jelenlegi, gyorsan változó környezetben 

– jelentette ki Blume. A VW vállalati struktúrája azonban erős beleszólást biztosít a dolgozóknak a kulcsfontosságú döntésekbe, ami megnehezíti a vezetőségnek, hogy fájdalmas költségcsökkentéseket hajtson végre.

Az ügyben Hubertus Heil német munkaügyi miniszter is megszólalt szerdán, mondván, hogy a vállalatnak olyan méltányos megoldást kell találnia, amely nem jár kényszerű elbocsátásokkal.

A Volkswagen Amerikában építkezik, Európában rombol

Európában megspórolt pénzét a tengerentúlon fekteti be a Volkswagen. A válságát élő német autógyártó a Rivian partnereként folytatja az elektromos átállást Amerikában. Eközben a Volkswagen csoport bezárásra ítélt brüsszeli gyárát sem sikerül megmenteni.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.