Sokak felháborodását keltette az a Redditen keringő kép, amelyet egy Pest vármegyei cukrászda vásárlója készített. Aki a képet feltöltötte, maga is értetlenül állt a kiírás jogossága előtt, azért kért tanácsot a többiektől.
A vasárnap megosztott képen egy pultra helyezett kiíráson a cukrászda vezetősége a „készpénz a király” jelmondattal alatt arra kéri a fogyasztókat, hogy bankkártya vagy telefon helyett készpénzzel fizessenek. A tulajdonos érvként hozta fel, hogy kisvállalkozóként minden tranzakció után díjat kell fizetnie a bank felé, míg készpénzes bevétel esetében ilyen kötelezettsége nincs. A cukrászda szerint a készpénzes fizetés a vevőnek is ingyenes, ráadásul „a helyi gazdaságot és közösséget is támogatja” az, aki így vásárol náluk.
A kommentelők a nemtetszésük áradatát zúdították a cukrászdára. Van, aki nem értette, hogy a termékek árában hogyan nem fér el ez a plusz díj: „azt hittem, a 6-8000 Ft/kg-os aprósüti árába már bele van építve, hogy kártyával fizetek” – írta.
Mások arra céloztak, hogy készpénzes fizetés esetén a vállalat többet trükközhet a bérek és az adók ki-, illetve megfizetésével. „Még áfát meg iparűzési adót is kell fizetnünk, ha kártyával fizetsz” – jegyezte meg egyikük.
Valaki kerek perec kijelentette, hogy a vállalat az ilyen hozzáállásával legfeljebb azt érheti el, hogy nem megy oda fogyasztani.
Én nem használok készpénzt. Akkor vagy fizethetek kártyával, vagy megyek máshova, mert csak a cukrászda miatt tuti nem fogok elzarándokolni egy automatához
– jelentette ki. A véleményét többen is osztották.
Volt, akit meglepett, hogy a cukrászda készpénzes fizetésre buzdít, miközben abban a karácsonyi vásárban, amiben egy hete járt, minden kitelepült bódénál lehetett fizetni vezeték nélküli kártyát terminállal és egyik eladó sem fogalmazott meg hasonló kérést. A felhasználó szerint így még inkább visszatetszést keltő a cukrászda kérése.
Az egyik felhasználó megosztotta a történetét amikor hasonló kéréssel fordultak hozzá egy másik cukrászdában. Ott is azzal érveltek, hogy a készpénzes fizetéssel a fogyasztó támogatja a kisvállalkozókat. A kommentelő szerint kellemetlen érzés volt a számára, hogy még neki kellett magyarázkodnia, mért fizet bankkártyával, az élményből pedig azóta sem kért újból, mint írta, „mondanom sem kell, hogy soha többet nem mentem oda vissza”.
Először is mivel a kormány 2021-től kötelezővé tette a vállalkozásoknak, hogy összeghatártól függetlenül minden vásárlásnál lehetővé kell tenniük az elektronikus fizetést, a cukrászda legfeljebb csak kéréssel fordulhatott a fogyasztóihoz, hogy ne éljenek azzal.
Másodszor minden vásárlás után tranzakciós illetéket szabtak ki, amelyet a bankoknak kell megfizetniük. Ezt a díjat a pénzintézetek már tavaly is átháríthatták a vállalkozásokra, azok pedig a pluszköltséget gyakran beépítették a termékeibe, szolgáltatásaikba. Ez növelhette az árat és csökkentette a fogyasztói keresletet a termékek iránt.
Fontos változás, hogy a bankok idén januártól már az állampolgárok által lebonyolított pénzügyi tranzakciókra kiszabott illetéket is átháríthatják a fogyasztókra. Egyes bankok pedig jelezték, hogy ezt meg is teszik. Mindenesetre az infláció Magyarországon összességében szépen visszavonult tavaly, novemberben 3,7 százalékot mértek az egy évvel korábbi 7,9-nél és a két évvel korábbi 22,5-nél ez jóval alacsonyabb, és a régióban is az alacsonyabb ráták közé tartozik. A Reddit hozzászólói nem is a költségekre panaszkodtak, hanem a szolgáltatásra.
Lejár a díjemelési stop, már lépnek is a bankok
A kormány december végéig tiltotta meg a bankoknak, hogy az augusztusi tranzakciós illetékemelést díjaikban kompenzálják. Januártól jelentősen emelkednek majd az átutalási és készpénzfelvételi költségek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.